Slumdog speelde in India, Trash in Rio de Janeiro, dus de Bollywoodse
muzikale intermezzo's zijn ingewisseld voor opzwepende Braziliaanse muziek. En
de Romeo en Julia-achtige romantische lijn is verruild voor een misdaadplot.
Want als Raphael (Rickson Tevez) en Gardo (Eduardo Luis) op de vuilnisbelt bij
hun sloppenwijk een portemonnee met enkele bankbiljetten vinden, waar de
autoriteiten naar op zoek zijn, bezorgt de vondst hen problemen die het
aanvankelijke geluk ver overstijgen. Nadat ze 'rioolrat’ Rato (Gabriel Weinstein
) hebben ingeschakeld voor hulp, start een zoektocht naar 'de waarheid' achter
de portemonnee, die hen door alle sociale lagen van de stad leidt. Van de favela
's tot de welgestelde suburbs aan zee, via politiebureau en gevangenis naar
begraafplaats.
In de uitwerking blijkt nog eens hoe goed er is
gekeken naar de achtvoudige Oscarwinnaar van Danny Boyle en Loveleen Tandan uit
2008. Zie het kleurenpalet en de achtervolgingsscènes die dezelfde levendigheid
nastreven, maar het qua kwiekheid en bravoure tegen Slumdog afleggen. Zie ook de
zoektocht naar een jonge, niet-professionele lokale cast voor de gewenste dosis
authenticiteit. Om de kijker direct aan te spreken is de film omkaderd door een
quasi-documentaire biecht, waarin de jongens hun avontuur vertellen aan de hand
van flashbacks. Zo'n soort raamvertelling had Slumdog ook.
Toch is
er een groot verschil, en dat zit hem in het perspectief. Waar Slumdog
gebaseerd was op een boek van een Indiase schrijver, is Trash gebaseerd op dat
van een Britse hulpverlener. Dat verklaart ook de bijrollen voor
Rooney Mara (als lerares Engels) en
Martin Sheen (als pater). Voor wie de favela-films van Braziliaanse bodem
kent (als Cidade de Deus en Tropa de elite), hangt dit moderne sprookje van
nogal wat naïeve onwaarschijnlijkheden aan elkaar. Hoewel de tieners wel zorgen
voor wat leven in de brouwerij, zijn de personages stereotiep en de
achtergronden mager. De vele religieuze verwijzingen zijn nogal nadrukkelijk en
de muziek aan de opdringerige kant.
Trash spreekt zich uit tegen
armoede en roept op tot niet minder dan een revolutie tegen corruptie. Dat
weerhield de makers er niet van om – nog vóór het eerste beeld op het scherm is
verschenen – zich te afficheren met het stadsbestuur van Rio de Janeiro (dat in
de film in de beklaagdenbank zit), naast een kledingmerk dat zijn imago eerder
met sweatshops besmeurde. Het sponsormomentje waarin een van de straatarme
helden zich nadrukkelijk een outfit van dat merk laat aanmeten in een prima
herkenbare winkel oogt dan ook behoorlijk hypocriet. Een wel erg blije
wereldverbeterfilm, of een moraliteit van bedenkelijk allooi: dat is Trash.
Slumdog Millionaire op een Braziliaanse vuilnisbelt. Zo is Trash al omschreven. Niet zo gek: ook dit is een geromantiseerde avonturenfilm over jongens (drie in plaats van één) uit een sloppenwijk die tegen een berg geld aanlopen.