Net als haar vorige films
XXY en The Fish Child, draait Wakolda grotendeels om de belevingswereld van
een jong meisje in een fase van geestelijke en lichamelijke ontwikkeling. Samen
met haar familie reist Lilith (Florencia Bado) in 1960 naar een klein dorp in
Patagonië om daar een hotel te heropenen. Onderweg ontmoeten ze de mysterieuze
dokter Helmut Gregor (
Àlex Brendemühl) die zichzelf langzaam in hun leven nestelt.
Een
sinistere voice-over van Lilith en beelden van nietige personages in door
onweer verlichte Patagonische landschappen creëren direct bij de opening een
onheilspellende sfeer, die de regisseuse vervolgens consistent doorvoert. Gregor
, prachtig gespeeld door Brendemühl, is charmant en hulpvaardig, maar zijn
liefde voor genetica werpt een duistere schaduw over alles.
Puenzo
geeft al vroeg in de film genoeg aanwijzingen om duidelijk te maken wat er
precies aan de hand is met de dokter en welke praktijken er plaatsvinden in de
gemeenschap. Terwijl zijn geheime verleden verweven raakt met de coming of age
van Lilith zingen kindertjes op de nabijgelegen school 'Deutschland über alles
'. Ondertussen hebben de gezinsleden amper door wat er precies om hen heen
gebeurt en ontstaat er een Hitchcockiaanse suspense.
Puenzo probeert
haar verhaal te gronden in de werkelijkheid. Ze baseerde haar roman op
geruchten over enkele nazi's in de jaren zestig en voert de werkelijk bestaande
Nora Eldoc (Elena Roger) op, een geheim agente in dienst van de Mossad, die een
aantal grote oorlogsmisdadigers op de hielen zat. Helaas overdrijft ze met de
thematiek en metaforen. Zo is de obsessie van vader Enzo (
Diego Peretti) met het maken van de perfecte pop veel te veel van het
symbolische goede. Door dit soort gekunstelde toevoegingen verliest de film
geloofwaardigheid en levert deze op alle fronten aan sterkte in.
Nazi's in Zuid-Amerika, ze duiken geregeld op als fijne slechteriken in spannende films, zoals de klassieker The Boys from Brazil met Gregory Peck en Laurence Olivier, of X-Men: First Class, met Kevin Bacon als Sabastian Shaw. Lucía Puenzo doet iets heel anders met het gegeven. Ze verfilmde haar eigen roman uit 2011 en maakte daar een intrigerende mengeling van thriller en familiedrama van.