Whedon deed het ter afleiding, tussen de voorbereidingen van de
megablockbuster
The Avengers door. Misschien was het zijn knipoog naar al die mensen die de
superheldenfilm maar pulp vinden: even een doe-het-zelf-Shakespearetje in je
achtertuin draaien voor je aan het serieuze werk begint.
Het stuk
draait om liefde, verraad, complotten en misverstanden (wanneer niet bij
Shakespeare?), wat de Brit de kans verschafte om lekker dubbelzinnige en gevatte
grappen te schrijven. Alleen al de titel heeft drie betekenissen, omdat het
fonetisch identieke 'noting' in oud-Engels roddel en achterklap betekende en '
nothing' zelfs een schunnig eufemisme voor vagina was – als in: een vrouw heeft
niets tussen haar benen.
Much Ado About Nothing is een soort
schaakspel – in zwart-wit – rond twee verliefde stellen: de kalverliefde tussen
de jonge Claudio en Hero en de liefde tussen Beatrice en Benedick, die ontkennen
iets voor de ander te voelen en elkaar met hun scherpe tong proberen te raken.
Precies: dubbelzinnig. Claudio en Hero spannen samen met haar vader Leonato en
prins Don Pedro om de twee geliefden toch bij elkaar te brengen. Helaas bedenkt
de jaloerse 'bastaardprins' Don John een plan dat alles in de war gooit.
De ongedwongen sfeer tijdens de opnamen moet ervoor hebben gezorgd dat de toon
van deze verfilming zo heerlijk frivool bleef, anders dan die topzware,
overgekostumeerde versie van
Kenneth Branagh uit 1993. Het is precies de toon die Shakespeare bedoeld
moet hebben toen hij die screwball-komedie voor onwillige geliefden schreef. Het
stuk bleek een precedent: het gesteggel tussen Beatrice en Benedick zette de
toon voor heel wat kibbelende stelletjes in de Hollywoodkomedies van de jaren
veertig en vijftig.
Wat Whedon precies voor ogen stond valt
moeilijk te zeggen, maar het moet iets te maken hebben met wat hij sinds 1990
ook al in zijn televisieseries (o.a.
Firefly, Buffy the Vampire Slayer) probeert: popcultuur samenbrengen met wat
elitaire cultuur heet te zijn. Middeleeuws Engeland met 21ste-eeuws Californië
. Trashy thema's met genoeg ruimte voor de personages om zich te ontwikkelen, en
andersom. Much Ado About Nothing leent zich daar perfect voor: het stuk was in
Shakespeares eigen tijd al vermaard om z'n erotische ondertonen en de
vrijgevochten rollen voor hoofdrolspeelsters Hero en Beatrice.
Wie toch al zat te wachten op een kennismaking met Shakespeare: dit is je kans.
In slechts twaalf dagen en met een klein budget draaide regisseur Joss Whedon in zijn eigen huis in Californië dit verhaal over de liefde, naar een stuk dat algemeen gezien wordt als een van Shakespeares beste komedies.