De reboot van
Matthew Vaughn uit 2011, die zich in de jaren zestig afspeelde, was dan ook
een verademing. De avonturen van de mutanten in het verleden, compleet met
wisseling van de cast en een hippe retro-look, deden het goed, en dus lag de weg
weer open voor meer delen.
In dit nieuwe avontuur voegt Singer de
werelden uit beide versies via een ingenieus tijdreisverhaal samen. In een
duister dystopia waar mutanten en mensheid zo goed als uitgeroeid zijn, vechten
professor Xavier (
Patrick Stewart), Wolverine (
Hugh Jackman) en Magneto (
Ian McKellen) gezamenlijk met wat andere overlevenden tegen schier
onverslaanbare robots. Het laatste redmiddel is om de nukkige Wolverine via de
gave van nieuwkomer Kitty (
Ellen Page) veertig jaar terug in de tijd te sturen, zodat hij daar de
toekomst kan veranderen.
In de tijd van lavalampen en bruingele
gordijnen is het Wolverine's eerste taak om de jonge versies van alle X-Men te
verzamelen en te overtuigen van zijn missie. Dat is lastig, want voornaamste
bondgenoot Xavier (
James McAvoy) is een getroebleerde versie van zichzelf, vechtend tegen
demonen en een drugsverslaving die hij overhield aan de gebeurtenissen uit het
vorige deel. En Mystique (
Jennifer Lawrence) is, verblind door haat, op een individuele wraakmissie.
Singer heeft veel aandacht voor de psychologie van de personages en de
ontwikkelingen die ze doormaken. Het is mooi om te zien dat daar in een
blockbuster van dit formaat ruimte voor is. Hij koppelt het persoonlijke drama
aan grote onderwerpen als verlies, rouw en acceptatie en geeft de superhelden zo
een menselijke ziel.
De actiemomenten zijn nauwkeurig gekozen, en
als het spektakel dan losbarst is het grandioos. Een ander obstakel voor
Wolverine is namelijk dat Magneto (
Michael Fassbender) wegens de moord op JFK opgesloten zit in het Pentagon.
Als hij hem samen met de razendsnelle Quicksilver (
Evan Peters) helpt uitbreken, volgt een van de leukste en beste actiescènes
in lange tijd. In 'slo-mo bullet time' manoeuvreert hij zich tussen kogels en
vijanden door terwijl Jim Croce op de achtergrond gemoedelijk 'Time in a Bottle
' zingt. Vervolgens werkt de film vakkundig naar een climax, waarin de helden
uit beide tijdlijnen moeten vechten voor hun leven.
Singer wisselt
moeiteloos tussen de verschillende tijden en laat drama, spanning en humor
elkaar op de juiste momenten afwisselen. En als je geduld hebt om te blijven
zitten tot na de aftiteling, krijg je alvast een voorproefje van de grote
bozerik uit het in 2016 te verschijnen X-Men: Apocalypse.
Bryan Singer keert terug als regisseur van de superhelden die hij veertien jaar geleden met groot succes in de bioscoop lanceerde. Nadat hij de franchise met het sterke X2 achterliet, liep de kwaliteit in handen van onder anderen Brett Rattner schrikbarend terug.