Een kindje dat al kletsend de kijker bij de hand neemt en door de
Hartenstraat loopt, terwijl in de achtergrond op de ramen en reclameborden van
boetiekjes en winkels de openingstitels verschijnen – het heeft een visuele
flair en sprankeling die meteen een voorraadje sympathie opbouwt. Daardoor is
het vervolgens minder storend als Vogel in verhaal en opzet vooral de gebaande
paden bewandelt.
Daan (
Marwan Kenzari) is de perfecte man, en nog single ook. Hij heeft een eigen
zaak met heerlijk eten en is ondertussen een lieve vader voor zijn dochtertje
Saar (Nadia Koetje). Katje (
Bracha van Doesburgh) is de bitchy zakenvrouw die met veel bombarie en
arrogantie naast hem komt wonen. Ze heeft een onuitstaanbare windbuil van een
vriend, die aast op het pand van Daan, maar ziet uiteindelijk het licht en gaat
via internetdating achter haar buurman aan. Naast dit hoofdverhaal zijn er nog
een aantal totaal oninteressante en slecht uitgewerkte subplots rondom een
homoseksueel stel dat een open relatie najaagt en een bejaard koppel dat gaat
daten.
Hartenstraat is een grote recycling van al eerder gebruikte
romcom-elementen. Al klinkt dat wat erger dan het is. Neem de sequentie waarin
Daan een serie verschrikkelijke dates achter elkaar heeft, met de ene dame die
nog erger is dan de andere: het is al jaren niet origineel meer, maar werkt hier
wel. Met speelse special effects, sterke timing en perfect gekozen muziek maakt
Vogel van bekend materiaal iets grappigs, of op z'n minst iets wat soepel weg
kijkt.
Dat de door scenarioschrijfster Judith Goudsmit geschreven
personages zo extreem zijn in hun persoonlijkheden is storender, want dat
ondermijnt op momenten de emotionele binding die nodig is om als kijker met ze
mee te leven. Zo maakt Katje een erg geforceerde ontwikkeling door van kille
kenau tot schattig buurmeisje, en blijft haar (ex-)vriend Thomas (
Benja Bruijning) een karikatuur die alleen dient als geleider voor suffe
grappen in de trant van: 'Ik kijk een stomme film.' 'Waarom kijk je dan geen
leuke film?'
Tegelijk leveren die extremen wél een schitterende
bijrol op van
Georgina Verbaan, die zich als psychotische stalker in het holst van de
nacht schreeuwend tussen het vuilnis op straat werpt. Alleen dat is het bekijken
al waard.
Zo zwalkt Hartenstraat heen en weer tussen grappig en te
flauw, tussen fris en cliché, terwijl er voorzichtig een eigen stijl van Vogel
door alle perikelen heen schemert. Nu het juiste materiaal nog.
Er is weinig dat Sanne Vogel niet lijkt te kunnen. Ze schrijft columns, voorstellingen en boeken, ze acteert op verschillende fronten, en na regie in het theater waagt ze zich nu ook aan een ouderwetse romantische komedie op het witte doek. Met dit filmdebuut vliegt ze regelmatig uit de bocht, maar dat doet ze wel op een eigen manier.