Veel meer gebeurt er niet in het Noorse drama
Blind. En toch ook weer wel. Maar hoe dat precies zit, moet de kijker zelf
ontdekken.
Daarbij is het wel zaak alert te blijven, want filmmaker
Eskil Vogt geeft je in zijn regiedebuut maar weinig handvatten. Naast de
hoofdplot zijn er wat zijlijntjes, over een verlegen pornoverslaafde en een
alleenstaande moeder, maar wie zijn die mensen, en wat hebben ze met Ingrid te
maken?
Het maakt de eerste helft van de film nogal taai. De
verwarrende vertelvorm, gecombineerd met wat expliciete pornobeelden vroeg in de
film, verhullen dan nog een beetje dat Blind in wezen een heel teder verhaal
vertelt, over een eenzame vrouw die moet leren omgaan met een nieuwe handicap.
De kleine scènes die daar direct over gaan zijn het best, zoals wanneer Ingrid
(ingetogen maar intens gespeeld door
Ellen Dorrit Petersen) zich uitkleedt en niet weet of Morten (
Henrik Rafaelsen) haar bekijkt, of wanneer ze zich voorstelt dat hij overdag
stiekem thuiskomt om haar te bespieden.
Eskil Vogt schreef eerder
mee aan twee films van landgenoot
Joachim Trier:
Reprise en
Oslo, August 31. Ook al van die diep menselijke verhalen met een rauwe rand
, maar wel een stukje toegankelijker verteld.
Qua vorm doet Blind
nog het meest denken aan het werk van cineast
Charlie Kaufman, die ook graag het creatieve proces onderzoekt (
Adaptation.) en de kijker desoriënteert met subjectieve perspectieven (
Synecdoche, New York). En die er ook niet voor terugschrikt de duistere
kanten van de menselijke geest te onderzoeken.
Uiteindelijk is Vogt
misschien wel een tikje optimistischer dan zijn Amerikaanse collega. En
Europeser, met zijn intiemere blik en explicietere seks.
De onlangs blind geworden schrijfster Ingrid woont met haar man Morten in een appartement in Oslo. Terwijl hij op kantoor werkt, slijt zij haar dagen al mijmerend en fantaserend binnen.