'De kracht van het universum tegenover de mens weergeven,' dat is wat
regisseur Eché Janga naar eigen zeggen met speelfilmdebuut Helium voor ogen had
. En dus plaatste hij zijn protagonist, uiterst onderkoeld gespeeld door
Hans Dagelet, in een troosteloos landschap van uitgestorven speelweides. Het
bungalowpark als voorgeborchte.
Frans vertoont alle tekenen van
een diepe depressie. Verdwenen zijn zijn lusten en verlangens. Het ooit zo
machtige kopstuk van de Amsterdamse onderwereld is veranderd in een hoopje
zieligheid, veelal wezenloos voor zich uit starend. Net als maffiabaas Tony
Soprano vóór hem, verliest hij zich in zijn eigen nietigheid.
Dat de
persoonlijke revelatie die Janga daar zelf in ziet – in zijn
regisseursverklaring spreekt hij over een vorm van verlichting – vooral overkomt
als onverschilligheid, is jammer. We komen simpelweg te weinig over Frans te
weten om echt in zijn zielenroerselen mee te gaan. Al is het wel knap hoe zijn
gemoedstoestand in beeld en geluid wordt weerspiegeld. De grootste pluim is dan
ook voor cameraman
Tibor Dingelstad, die de Texelse woestenij – en later het grauwe
Buitenveldert – filmt met veel gevoel voor dramatiek.
Maar
uiteindelijk is het diezelfde klinische stijl die de film opbreekt. Het vele
gemompel over niets, de ellenlange pauzes en de gestileerde leegheid: het begint
al snel als een trucje te voelen. Vooral hinderlijk zijn de uitgebeende
dialogen, die slechts lijken te bestaan om aan te tonen dat criminelen ook
gewoon maar mensen zijn. 'Nog koffie Frans?' 'Nee. Straks, misschien.'
Met de nodige intriges rond de bedreiging van Frans door een stel 'kut-
Nigerianen' wordt nog wel gepoogd enige vaart in het verhaal te krijgen, maar
uiteindelijk gebeurt er toch te weinig. Met als resultaat dat je oog vooral
begint te vallen op de vrij platte symboliek en talloze eigenaardigheden. Zoals
Frans die tijdens een nachtelijk autoritje uitstapt om tussen de grazende
paarden te urineren.
Dat is zonder twijfel het meest indrukwekkende
shot uit de film. Maar zoals veel te veel scènes in Helium, heeft het geen
enkele andere functie dan mooi zijn.
Topcrimineel Frans Weeling (49) duikt samen met twee kompanen onder op winters Texel. In een verlaten vakantiepark kaarten ze wat. Ze bezoeken een sauna en dineren in een sterrenrestaurant. En verder gebeurt er niets. Tot de boot hen weer terugbrengt naar het vasteland.