Zoals veel mannen in Argentinië houdt Jorge, een welgestelde dokter, er een
buitenvrouw op na. Zijn 'bastaardkinderen' dienen hem bij zijn voornaam te
noemen; hij stelt ze nooit voor als zoon of dochter. Een groot geheim wordt er
echter niet van gemaakt. En niemand in de kleine provinciestad waar beide
families wonen die er problemen mee lijkt te hebben, ook al gaan alle kinderen
naar dezelfde school. Men negeert het gewoon.
De 17-jarige Nicolas,
onderdeel van het officieuze gezin, heeft er echter wel steeds meer moeite mee.
Hij is het die elke keer weer zijn moeder moet zien te troosten, en als een
vaderfiguur over zijn jongere broertje en zusje waakt. Braaf volgt hij de
bevelen op van Jorge, die hem klaarstoomt tot zijn opvolger, maar zijn
minachting is overduidelijk. En langzaamaan begint hij te rebelleren, via kleine
daden van verzet. Door stiekem vaders tweede huis binnen te sluipen,
bijvoorbeeld.
Nicolas wordt op indrukwekkende wijze gespeeld door
nieuwkomer
Alian Devetac, een jonge zanger die werd ontdekt terwijl hij een vriend naar
de casting begeleidde. En al snel wordt duidelijk wat regisseuse Celina Murga
zo in hem aantrok: zijn intense blik. Onmisbaar voor een personage dat vrijwel
een hele film voor zich uitstaart en maar moeilijk zijn emoties toont.
Maar ondanks die stoïcijnse houding valt in zijn ogen altijd de waarheid te
lezen. En zelfs als de camera zich niet volledig op hem fixeert, wat zelden
voorkomt, word je door zijn blik aangetrokken. Vooral op die momenten dat zijn
vader net uit beeld verdwijnt, en zijn glimlach plaatst maakt voor een
combinatie van angst en diepgewortelde haat.
Heel subtiel allemaal.
En soms misschien ook wel te subtiel. The Third Side of the River intrigeert
door dat wat er juist niét verteld wordt, maar is ook een film zonder grote
emoties. Waardoor de worsteling van Nicolas je maar moeilijk aangrijpt.
Toch overtuigt Murga's derde speelfilm wel. Vooral de wijze waarop ze met elke
scène, vaak korte fragmenten die precies worden afgebroken op het moment dat er
iets te gebeuren staat, op minutieuze wijze opbouwt naar een heftige finale,
getuigt van een groot talent.
Niet voor niets koos
Martin Scorsese in 2009 Murga uit als zijn protégé, voor het Rolex Mentor
and Protégé Arts Initiative. En zijn naam prijkt zelfs vol trots op het
affiche, als 'Martin Scorsese Presents'.
Het Argentijnse The Third Side of the River (La tercera orilla) opent met een aandoenlijk familietafereel: terwijl de kinderen in de tuin spelen bedrijven vader en moeder achter gesloten deuren de liefde. Maar het beeld wordt al snel op zijn kop gezet als vader opstapt, zijn dochter en twee zonen wat geld toeschuift, en vertrekt. Op weg naar gezin nummer twee.