Op uitnodiging van zijn zus brengt Jens zijn eerste dagen in vrijheid door in
een vervallen landhuis in Brandenburg, waar zijn voormalige strijdmakkers op
hem wachten. Een gelukkige reünie lijkt het niet te gaan worden. Iedereen is
nerveus. En bang voor Jens. Want allen leiden ze inmiddels brave burgerleventjes
, terwijl de oude revolutionaire idealen van de Rote Armee Fraktion lang geleden
zijn afgezworen.
Zo is Jens' voormalige geliefde Inga (
Katja Riemann) getrouwd met een welgestelde ondernemer. En oud-kameraad
Henner
(Sylvester Groth) kende grote successen met het boek dat hij over zijn
terroristenjaren schreef. Jens ziet het vol afschuw aan. 'Waarom moeten jullie
altijd iets te vreten hebben,' schreeuwt hij tijdens een bezoek aan de slager.
Das Wochenende is gebaseerd op het gelijknamige boek van
Bernhard Schlink. Zijn eerdere roman Der Vorleser uit 1995, in het Engels
verfilmd als The Reader, verhaalde over een voormalige bewaakster van een
concentratiekamp. Met Das Wochenende (2008) behandelde Schlink een nieuw zwart
hoofdstuk uit de Duitse geschiedenis: de golf van aanslagen gepleegd door links-
extremistische terreurgroepen in de jaren zeventig en tachtig. En net als in Der
Vorleser stond de worsteling met het verleden centraal.
Regisseur
Nina Grosse is echter minder geïnteresseerd in grote verhalen. Waar Inga in
de roman slechts als een geest door het verhaal rondwaart – ze pleegde zelfmoord
– krijgt ze in de interpretatie van Grosse levend en wel de hoofdrol toebedeeld
. Een keuze die niet goed uitpakt. Want door vrijwel alle aandacht op Inga en
haar hernieuwde gevoelens voor Jens te richten, ontwikkelt Das Wochenende zich
vooral tot een flets familiedrama – Jens' verloren zoon doet later zijn intrede
– en een liefdesgeschiedenis die maar niet wil boeien.
Ergens op de
achtergrond speelt nog wel de vraag wie Jens al die jaren geleden verraadde,
maar Grosse lijkt het niet echt iets te kunnen schelen. En ook de vraag waarom
Jens nooit spijt betuigde voor de moorden die hij pleegde, wordt wel eens
gesteld, maar zelfs dan ontbreekt het vuurwerk. Vanwege de dialogen, die vaak te
bedacht of te literair klinken, maar ook vanwege het makke spel van de ervaren
cast. En telkens als het interessant dreigt te worden, verplaatst het verhaal
zich weer.
De sobere en weinig inventieve beeldstijl – Grosse was de
laatste jaren vooral actief als regisseur van Tatort-afleveringen en
televisiefilms, en dat is te zien – is wat dat betreft toepasselijk: Das
Wochende is een zoutloos kamerspel.
Na achttien jaar gevangenschap wordt RAF-terrorist Jens Kessler (Sebastian Koch) plotseling vervroegd vrijgelaten. Berouw toont hij echter niet: 'De wereld was beter af geweest als we hadden gewonnen.'