Ook de Australische indiefilm 52 Tuesdays gaat over transseksualiteit.
Regisseur Sophie Hyde giet het onderwerp in een ongebruikelijke vorm. Een jaar
lang filmde ze alleen op dinsdagen met niet-professionele acteurs, die slechts
kort van te voren hun teksten kregen.
Op de eerste dinsdag hoort de
zestienjarige Billie (
Tilda Cobham-Hervey) van haar moeder Jane (
Del Herbert-Jane) dat ze een man wil worden. Als reactie hierop begint
Billie een zoektocht naar haar eigen seksuele identiteit door met schoolgenoten
Jasmine (Imogen Archer) en Josh (Sam Althuizen) te experimenteren.
Hydes opzet is origineel en ambitieus, maar werkt niet. De 52 flitsen zijn
namelijk steeds zo kort dat de film een fragmentarisch karakter krijgt en dat
zorgt ervoor dat de goede en slechte momenten tussen ouder en kind nooit echt
voelbaar worden. Billie is sowieso al niet een heel interessante persoonlijkheid
; Cobham-Hervey acteert prima de standaard tienereigenschappen bij elkaar –
nukkig, egoïstisch, onvoorspelbaar – maar de handelingen van haar personage
blijven te oppervlakkig om een band met haar op te kunnen bouwen.
Transseksuele personages zijn altijd al wel aanwezig geweest binnen film en televisie (The Crying Game, Twin Peaks, Boys Don't Cry), maar de laatste tijd treden ze steeds meer op de voorgrond. In succesvolle series als Orphan Black, Glee, House of Lies en Orange is the new Black komen personages voor die van sekse veranderden, en in het geweldige Transparent draait zelfs de hele serie om de transseksuele Maura (Jeffrey Tambor).
Jane/James wordt knap gespeeld door Del Herbert-Jane, die in het echte leven
een zogenaamde non-conforme genderidentiteit heeft, en is als personage
interessanter, al is ook hier te weinig ruimte voor emotionele diepte. Het duurt
meer dan een uur voor James iets vertelt over zijn keuze, verder zien we hem
vooral zijn lichamelijke veranderingen in de gaten houden. Dat de psychologische
kant van de ingrijpende beslissing niet wordt uitgediept, is een gemiste kans.
Beide personages houden wel een videodagboek bij, met zo nu en dan een glimp van
emotie, maar net als bij de flarden uit het wereldnieuws die aan elke dinsdag
voorafgaan, voelt dat vooral als een geforceerd stijlelement.
Hyde
probeert de complexiteit van seksuele identiteit te tonen, maar trekt het ene
moment zaken te breed (zo loopt er nog een overbodig personage rond in de vorm
van een oom die zich in een schemergebied van seksuele geaardheid bevindt), om
het volgende moment de zaken weer te oppervlakkig te houden. 52 Tuesdays heeft
een intrigerende vertelvorm en een bijzonder onderwerp, maar stelt inhoudelijk
flink teleur.