A Girl Walks Home Alone at Night is een lekker vet aangezette, deels door
VICE geproduceerde popfantasie over een Amerika dat alleen in films bestaat.
Amirpour voelt zich duidelijk verwant met regisseur
Jim Jarmusch; zoals die doet in Stranger Than Paradise en Permanent Vacation
toont ze een achteraf Amerika waar misfits en outsiders het landschap bevolken
en voor altijd de blues in hun donder hebben. Bejaarde heroïnejunkies, dealers,
hoeren en een Iraanse James Dean zwerven er door verlaten straten, samen met die
ene gesluierde, dodelijke vampier die in het fictieve spookstadje Bad City tot
diep in de lange nacht teert op de boosaardigen. Alleen al het beeld van die
vampier onder haar niqab, 's nachts, stil, aan de overkant van de straat
wachtend op haar prooi, maakt Amirpours film de moeite waard.
Maar
zoals alle verhalen is dit ook een liefdesverhaal. Het meisje mag dan wel grote
hoektanden hebben, ze heeft ook een groot hart. Wie is sterk genoeg om haar te
omhelzen? Zelf beseft ze niet eens dat ze op zoek is, ze weet het pas als hij
verschijnt. Want plotseling is hij daar. Verkleed dan wel, als vampier toevallig
, met een lading xtc achter z'n kiezen. Tuurlijk houdt hij van haar. Of ze samen
de volgende dag overleven, wat maakt het uit, vandaag kan alles. Ze stappen in
de auto en gaan op z'n Kerouacs on the road.
Altijd al een feministische Iraanse vampierenwestern willen zien? Zo wordt Ana Lily Amirpours in elegant zwart-wit uitgedoste pulpmix van Rebel Without a Cause en Only Lovers Left Alive tenminste verkocht.
Het is
Iraans, het is noir, het is neorealisme, en ook weer niet. De achteloosheid
waarmee de voor Iraanse films verplichte portie maatschappijkritiek wordt
geserveerd, doordat er ladingen lichamen in greppels worden gedumpt, is meer
komisch dan gemakzuchtig. Amirpour speelt met sferen en stijlen en geeft het
allemaal een aanstekelijk ritme met de soundtrack van fusionband Bei Ru, Iraanse
underground-rockers Radio Tehran en Kiosk, en de Amerikaanse
spaghettiwesternband Federale.
Voor wie twijfelde: er wordt Farsi
gesproken, maar de film werd opgenomen in Amerika. Waarover de maakster trouwens
niet alleen hosanna zingt, want tegenover de zalige drugsroes van de een zet ze
de zelfdestructieve verslaving van de ander. Het leven hier heeft mooie
momenten, dat zeker. Maar er is altijd de kans dat iets je in je nek bijt.