Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Integendeel.
Er is
inderdaad een getrouwde vrouw (Héloïse Godet) die een relatie begint met de
vrijgezelle Gédéon (Kamel Abdeli). Of preciezer: er zijn twee vrouwen. In het
tweede deel van de film wordt de rol van de vrouw overgenomen door een ander (
Zoé Bruneau).
Er klinkt ook al snel een pistoolschot; decennia
geleden stelde Godard al dat voor een film niets anders nodig is dan een meisje
en een pistool.
Maar er is meer, veel meer. De bespiegelingen van
het koppel dat na verloop van tijd niet langer dezelfde taal spreekt, worden
begeleid door een hallucinatoire, onnavolgbare beeldenstroom. Het gaat over
Europa, oorlog en werkloosheid; de Universele Verklaring van de Rechten van de
Mens en het verschil tussen een idee en een metafoor. Over nul en oneindig, seks
en de dood, gelijkheid en poep. Over de Tweede Wereldoorlog en Auschwitz ('Hier
ist kein Warum,' brult een kampbeul); over Plato en Sartre, de Russische
schrijver Solzjenitsyn, en Vladimir Zworykin, uitvinder van de tv. En over
honden, 'de enige levende wezens die meer van jou houden dan van zichzelf'.
Godard woordspeelt ('oh langage – ah dieux'), stapelt, associeert en citeert
dat het een lieve lust is – uit zijn eigen oeuvre en de rest van de
filmgeschiedenis, uit de literatuur en de filosofie. Ook zuigt hij van alles uit
zijn duim. Op de aftiteling staan alle 'bronnen' – schrijvers, filmmakers,
componisten, etc. – slechts met hun achternaam vermeld. Wat het precies te
betekenen heeft, zal voor iedereen anders zijn, maar dat het iets te betekenen
heeft staat wel vast.
'Het idee is simpel,' schrijft de Frans-Zwitserse Nouvelle Vague-veteraan Jean-Luc Godard in de persmap van zijn Adieu au langage 3D. 'Een getrouwde vrouw ontmoet een vrijgezel. Ze bedrijven de liefde, ze maken ruzie, vuisten schieten uit. Een hond zwerft tussen stad en platteland. De seizoenen gaan voorbij.'
De montage is het ene moment
uitermate ritmisch, dan weer laat Godard zijn beelden botsen. Kleur en zwart-wit
wisselen elkaar af, Godard gebruikt foto's, film- en archiefbeelden, soms is
het beeld helemaal zwart, dan weer gekanteld of in gesatureerde kleuren. Met
cameraman Fabrice Aragno bereikt Godard met goedkope consumentenapparatuur (
Adieu au langage is een lowbudgetfilm) een 3D-effect dat soms archaïsch en
klunzig is, maar even vaak letterlijk verdiepend. En er zit een prachtig effect
in de film waarmee de scène radicaal verandert als je één oog dichtknijpt. Voor
de wereldpremière op het festival van Cannes werd de film dan ook met milde spot
aangekondigd als 'het grootste 3D-evenement sinds Avatar'.
In
Cannes werd Godards hond Roxy, wiens rol in de slechts 70 minuten durende
cinecollage almaar groter wordt, bekroond met de Palm Dog. De 84-jarige Godard
kreeg zelf de Juryprijs, ex aequo met het Canadese wonderkind Xavier Dolan. Dat
was terechte lof voor een regisseur die al bijna zestig jaar films maakt, maar
nog steeds weet te verbazen – op intellectueel én cinefiel vlak.