Achter de schermen vochten Assante en Sagay een bittere strijd uit over de
credits van het verhaal, die na een uitspraak van de Writers Guild of America
uiteindelijk naar Sagay gingen. In de film kunnen de vrouwen het beter met
elkaar vinden. Dido (Gugu Mbatha-Raw) groeit samen met haar nicht Elizabeth (
Sarah Gadon) op bij haar oom Lord Mansfield (Tom Wilkinson) en de twee worden de
beste vriendinnen. Als ze beginnen te puberen blijkt er echter een grote kloof
te bestaan tussen waar Dido officieel recht op heeft als de dochter van een
edelman en de positie die ze vanwege haar huidskleur toebedeeld krijgt.
Assante spint een web rondom de verschillende soorten onderdrukking die in de
achttiende eeuw nog welig tierden. Op het snijvlak van traditie en vooruitgang,
waar kwesties rondom klasse, geslacht en ras met elkaar botsen, plaatst ze de
krachtige Dido die samen met haar nicht verwikkeld raakt in ouderwetse Jane
Austen-liefdesperikelen. Inclusief de rechtgeaarde zwijmelmannen en de
achterbakse schurken. Tenslotte wordt dit alles nog doorvlochten met wat
rechtbankdrama als Lord Mansfield een uitspraak moet doen in een zaak waarbij
slaven wel of niet als handel beschouwd mogen worden.
In 1779 schilderde Johann Zoffany een portret waarop Dido Elizabeth Belle, dochter van een Afrikaanse slavin en een Britse marineofficier, op dezelfde hoogte, en dus als gelijke, werd afgebeeld met haar blanke nicht Lady Elizabeth Murray. Schrijfster Misan Sagay raakte gefascineerd door het kunstwerk en pende wegens een gebrek aan informatie over de echte Dido een scenario dat een klein beetje feit en verder heel veel fictie is. Regisseur Amma Assante maakte daar vervolgens een klassiek kostuumdrama van.
Hoewel elementen in de film gebaseerd zijn op ware gebeurtenissen, waaronder de
rechtszaak, lijkt Belle een zwaar geromantiseerd beeld te geven van Dido’s
leven. Belle mist op het niveau van zowel verhaal als personages wat rafelige
randjes waar de emotionele investering van de kijker niet direct weer van
afglijdt. Als Assante dan ook nog een overdaad aan vioolmuziek over alles
uitstort voelt het gepluk aan de emotionele snaren soms wel erg oppervlakkig.
Het is Gugu Mbatha-Raw die als de titelheldin indrukwekkend bezit neemt
van de in goudtinten en soft focus gedrenkte beelden en met haar interne
worsteling de opgeblazen verhaallijnen nog enigszins interessant houdt. Al is
haar personage zo vlak – oftewel: bijzonder intelligent, sterk en doortastend –
dat er nooit twijfel bestaat of de ware liefde zal overwinnen en het recht zal
zegevieren.