Een fascinatie die zijn sporen lijkt te hebben nagelaten in de wonderlijke
werelden van zijn films. De eigenzinnige regisseur laat het fantastische nu
echter even voor wat het is en ontfermt zich over de ware geschiedenis van de
schilderes.
Margaret (Amy Adams) vlucht uit een gewelddadige relatie
en ontmoet Walter (Christoph Waltz).Tot rust gekomen en gevoed door zijn liefde
, ontwikkelt ze zich als kunstenaar. Tot door een samenloop van omstandigheden
de indruk ontstaat dat Walter de schilder is van haar steeds populairder
wordende werk, en hij zich ontpopt als onderdrukker en profiteur.
Terwijl Margaret binnen opgesloten zit in een atelier, is Walter aan het
paraderen in het kunstwereldje. Met een kien zakelijk inzicht weet hij
vervolgens een imperium op te bouwen rondom de schilderijen van zijn vrouw. Pas
jaren later besluit Margaret, dan inmiddels weg bij Walter, alles op te biechten
en te vechten voor de erkenning voor haar werk.
Burton werkte
samen met scenarioschrijvers Scott Alexander en Larry Karaszewski, met wie hij
eerder de klassieker Ed Wood maakte. Big Eyes zal die status niet behalen. Het
verhaal over bedrog, onderdrukking en ontluikend feminisme had een prachtige
karakterschets op kunnen leveren, die zich bovendien perfect zou lenen voor een
exploratie van de grenzen tussen kunst, kitsch en commercie. Helaas wordt de
geschiedenis hier teruggebracht tot een oppervlakkig verhaaltje vol cartooneske
componenten.
Burton citeert aan het begin van de film Warhol en
mengt zich verder niet in enige discussie over kunst. Ook laat hij het na om
dieper in te gaan op de psyche van Margaret. Want waaróm schildert ze steeds
dezelfde kindertjes met spookachtig grote ogen? Wat voor trauma of andere
inspiratiebron vormt hiervoor de basis?
Er komt geen antwoord op, en
dus heeft Amy Adams ook weinig materiaal om mee te spelen. Ze leent haar
uiterlijk aan het personage, met blonde pruik, maar krijgt amper mogelijkheden
om Margaret te voorzien van een innerlijk. Van onderkoelde onderdrukking speelt
Adams zich naar onderkoelde bevrijding. Het spel van Waltz steekt daar schril
bij af. Als een op hol geslagen tekenfilmfiguur, met grote gebaren en een
groteske grijns, lijkt hij per ongeluk uit een andere Burton-film te zijn
weggelopen.
Dat Big Eyes desondanks een van de interessantere films
is die Burton de laatste jaren maakte, zegt meer over de rest dan over dit
waargebeurde drama.
Tim Burton (Dark Shadows, Frankenweenie) groeide op met de kunst van Margaret Keane aan de muren van het ouderlijk huis. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat hij een fascinatie ontwikkelde voor het kitscherige werk, dat bevolkt wordt door trieste kindjes met spookachtig grote ogen.