In culthit Rare Exports (2010) werd dat enge bos nog bevolkt door een
kwaadaardige kerstman en zijn leger elven. Big Game gooit het over een iets
realistischere boeg: een stel terroristen uit het Midden-Oosten schiet boven
Lapland het vliegtuig van de Amerikaanse president (gespeeld door
Samuel L. Jackson) uit de lucht. Met behulp van een noodcapsule overleeft
hij de aanslag, maar de terroristen zitten hem al snel weer op de hielen.
De enige die hem kan redden is een Fins jochie genaamd Oskari, die toevallig
die dag moederziel alleen door het bos zwerft om zijn overgangsritueel van
jongen tot man te voltooien. Net als alle mannen in zijn gemeenschap dient hij
op zijn dertiende verjaardag eigenhandig een dier te doden. Zijn vader kwam ooit
aanzetten met een beer, maar dat lijkt voor Oskari te hoog gegrepen. Hij kan
niet eens zijn boog ver genoeg aanspannen.
Heldenmoed wint het
echter altijd van spierkracht, zo leert de cinema ons al jaren, en dus gaan de
Amerikaanse president en Oskari in een aantal spectaculaire actiescènes (
grotendeels opgenomen in Duitsland) gezamenlijk de strijd met de terroristen aan
. Al is er ook nog tijd voor bezinning rond het haardvuur, waarin de jongen
leert dat je vaak alleen maar net hoeft te doen alsof je heel stoer bent, zonder
het echt te zijn.
Maar Big Game is vooral een campy actiefilm. Zo
wordt het duo onder meer in een vrieskist door het Finse woud gevlogen, en wordt
Air Force One voor een tweede maal opgeblazen. Het leverde de film de status
van duurste Finse productie aller tijden op.
Dat wil helaas nog
niet zeggen dat alle special effects volledig overtuigen. Zoals ook niet alle
hoge verwachtingen na het voortreffelijke begin worden ingelost. Big Game is een
stuk braver en gladder dan voorganger Rare Exports. En Helander lijkt moeilijk
te kunnen kiezen tussen verschillende stijlen. Big Game is zowel spektakelfilm,
genre-pastiche als coming-of-age-drama; meer focus had de film goed gedaan.
Als komedie scoort Big Game echter een voldoende. En Helanders neefje Onni
Tommila, die ook al de hoofdrol had in
Rare Exports en ditmaal met de juiste mix van branie en onzekerheid Oskari
gestalte geeft, is een fijne held. Die willen we best nog eens met een wapen
door een eng Fins bos zien dwalen.
'Alles wat een film nodig heeft is een vrouw en een pistool,' luidt het beroemde adagium van Jean-Luc Godard (al was het origineel van collega D.W. Griffith). Het nog jonge oeuvre van de Finse cineast Jalmari Helander kent een variatie op dat thema: alles wat een film nodig heeft is een jonge held, een pistool en een eng Fins bos.