Boy 7, gebaseerd op het gelijknamige boek van Mirjam Mous, leent hevig van zo
'n beetje alle werken die er over toekomstige totalitaire en dystopische staten
bestaan. 1984, Brave New World, The Hunger Games, The Maze Runner, Divergent:
overal worden stukjes uit geknipt die op een nieuwe manier weer in elkaar worden
gepast. Zo ontstaat het verhaal over Sam (Matthijs van de Sande Bakhuyzen), die
ontwaakt in een metro en geen idee heeft hoe hij daar terecht is gekomen.
Via zijn dagboek – een vertelstructuur die regisseur Lourens Blok (Feuten,
Midden in de winternacht) heeft overgenomen uit het boek – puzzelt Sam samen met
vrienden Louis (Yannick Jozefzoon) en Lara (Ella-June Henrard) langzaam bij
elkaar wat er allemaal gebeurd is. Alles blijkt te maken te hebben met een
heropvoedingsinstituut waar jongeren hun talenten mogen ontwikkelen, maar dat
eigenlijk een dekmantel is voor duistere zaken. Ondertussen krijgt Sam ook half
het land achter zich aan omdat hij verdacht wordt van de moord op een minister.
De avonturen van Sam spelen zich af in een ongedefinieerde toekomst die vooral
geschetst wordt door details. Die subtiliteit houdt het geloofwaardig.
Daarentegen zijn sommige andere onderdelen van het verhaal, zoals de romantische
ontwikkeling tussen Sam en Lara, weer vrij kort door de bocht. Op die momenten
blijkt de regie van Blok, met strakke cameravoering en flitsende montage, prima
te werken om dat te verhullen.
De drie jonge hoofdrolspelers leveren
een prima acteerprestatie en Tygo Gernandt laat in een bijrol opnieuw zien dat
hij de Matthew McConaughey van de lage landen is: ooit begonnen met slechte
komedies, maar tegenwoordig een stabiele factor én schijnbaar aanwezig in zo'n
beetje iedere film die uitkomt.
Boy 7 is misschien niet bijster
origineel te noemen, maar wel een welkome aanwinst voor de Nederlandse film, die
hopelijk de weg helpt vrijmaken voor meer specifieke genrefilms.
In deze tijden van culturele crisis lijkt het met de uitbreng van Nederlandse films best prima te gaan. Toegegeven, het zijn vooral kinderfilms, (romantische) komedies en vervolgdelen die de doeken sieren, maar dat alles werkt mee aan het creëren van een industrie waarin ook vraag is naar andersoortige projecten. Boy 7 is zo'n project – een allegaartje van verhalen uit al bestaande buitenlandse boeken en films, maar (na eindexamenfilm Gliese 581) ook de eerste echte Nederlandse sf-thriller.