In de welbekende nabije toekomst bestaat de politie van Johannesburg bijna
helemaal uit robots. Wanneer een van die exemplaren op de schroothoop belandt en
door een softwaredesigner van een nieuwe kunstmatige intelligentie wordt
voorzien, ontwikkelt hij een bewustzijn en slaat aan het twijfelen. Als er
tenminste niet op hem geschoten wordt, want Chappie is ondertussen in handen van
een stel criminelen beland. Dat wil zeggen: Ninja en Yo-Landi Visser van de
satirische rap-/rave-/technogroep Die Antwoord, waarvan de een Chappie probeert
te leren hoe je als gangsta overleeft en de ander hem leert schilderen.
Maar zij vormen niet de enige dreiging. Hugh Jackman, in kaki-shorts, speelt
een concurrerende softwaredesigner die een nieuwe mega-agressieve robot aan de
politie wil verkopen – een frontale hommage aan Robocop – en er nogal drastische
marketingmethoden op nahoudt. Elders in het trouwens opvallend blanke
Johannesburg houdt zich een psychopaatgangster op die nog twintig miljoen rand
van Ninja krijgt en die ook de robot opeist.
Qua toon schiet
Chappie alle kanten op. Dan weer wordt het kerkorgel bespeeld en dan weer de
blokfluit. Blomkamp bakte er een heerlijk chaotische achtbaanrit van die vanaf
de eerste tot de laatste bizarre, over-de-top seconden werkt als actiefilm, als
komedie, als drama maar ook als genre-satire. Want juist omdat de robot zich zo
menselijk gedraagt, lijken C-3PO's spastische bewegingen in Star Wars, het '
Danger Will Robinson!' uit de sixties-sf-serie Lost in Space en een heleboel
andere filmversies van robots hopeloze clichés. Na Chappie – en het binnenkort
te verschijnen Ex Machina – kunnen robots nooit meer terug naar hoe ze waren. En
ook straatgangsters moeten maar eens goed in de spiegel kijken, want ook hun
maffe mechanische bewegingen worden hier failliet verklaard.
Over de
ongeloofwaardige details (hoe kan iemand zo makkelijk alle politierobots
uitschakelen met een centrale computersleutel; hoezo zit er maar één
softwaredesigner op een megaproject als het ontwikkelen van intelligente robots
?) moeten we het niet hebben, want die doen nauwelijks af aan wat Blomkamp voor
elkaar heeft gekregen: een soepele, komische, prikkelende sciencefiction cross-
over die je, als je daartoe geneigd bent, ook nog laat nadenken over wat iemand
een mens maakt (Chappie is menselijker dan sommige mensen) en of we niet alvast
een handvest voor de rechten van robots moeten opstellen.
Wat Neill Blomkamps District 9 deed met je ideeën over aliens, doet Chappie met je ideeën over robots: op hun kop zetten. Ook al rammelt er nogal wat aan dit komisch-filosofische robocopactiedrama, het werkt.