Dichtgeplamuurd met plotontwikkelingen, maar vooral ook met kapsels en
kostuums die allemaal heel erg 1953 zijn, waarbij je net buiten beeld constant
een legertje kappers, naaisters en setdressers vermoedt die meteen ingrijpen als
een of ander detail even niet klopt. Het had misschien nog gewerkt als een
soort eerbetoon aan een oerdegelijke, ouderwetse manier van film maken, als niet
ook het verhaal zo belegen en levenloos had gevoeld.
Dat verhaal
draait om het idee dat Stalins dictatuur nog veel enger is dan een
seriemoordenaar. Dat is een tamelijk belachelijke vergelijking, maar Smith
breide er een succesroman omheen. De echte Rostov Ripper, die de inspiratie was
voor het personage, was trouwens pas twee decennia later actief en vermoordde
waarschijnlijk meer dan vijftig kinderen.
Hardy speelt Leo Demidov, een officier binnen veiligheidsdienst MGB, die de
dood van een jongetje naast een spoorlijn moet onderzoeken. Als meer naakte
lichamen worden gevonden is duidelijk dat er een moordenaar actief is. Maar
volgens Stalin bestaat een kapitalistische misdaad als moord niet in het
communistisch paradijs, en dus zijn de jongetjes officieel allemaal aangereden
door treinen.
Tom Hardy, Noomi Rapace en Gary Oldman stappen met loodzware Russische accenten door het script van deze dichtgeplamuurde verfilming van Tom Rob Smiths succesthriller over de jacht op een seriemoordenaar.
Hadden we al gezegd dat Demidov eigenlijk
een bijna verhongerd Oekraïens weeskind is, dat met een beetje geluk – hij werd
uitgekozen om in 1945 in Berlijn de vlag op het dak van de net veroverde
Reichtstag te planten – was opgeklommen binnen de militaire gelederen? Vandaar
zijn gevoel voor rechtvaardigheid.
Helaas voor hem, maar gelukkig
voor de plot, wordt Demidov slachtoffer van een paranoïde machtsstrijd binnen de
veiligheidsdienst, waardoor hij wordt weggepromoveerd naar een provinciestadje
en vandaar de jacht op de moordenaar moet voortzetten. Gelukkig blijkt ook die
moordenaar zijn werkterrein te hebben verlegd.
Er kleeft iets
vermoeiends aan een scenario dat zo'n quasi-ingewikkeld paranoiaplot vol
verrassende waarheden presenteert via dingen die we allemaal allang weten. Tom
Hardy – en
Gary Oldman, in die paar momenten dat ie in beeld is – redden deze
verrassend saaie uitwerking van de totale implosie. Hoewel: er zit één
verrassende wending in de plot, ergens aan de begin van de derde akte, maar die
komt niet van Hardy's personage. Eén verrassende wending naast al die andere die
je zo'n beetje vanaf Vladivostok ziet aankomen – hadden we al gemeld dat het
verhaal in 1953 speelt?