Elegant omdat Ovashvili een schijnbaar eenvoudig, alledaags verhaal over een
boer en z'n land met minimale middelen vertelt, maar tegelijk de contouren van
een soort mythisch oerverhaal weet op te roepen. Het eiland uit de titel bestaat
uit een paar honderd vierkante meter grond die zich heeft opgehoopt in het
midden van de Engoeri, de rivier die Georgië aan de westkant van Abchazië
scheidt. Op een dag meert een oude boer aan. Hij kijkt rond. Hij proeft de grond
. Die smaakt goed. Hier zal hij een huis bouwen en hier zal de maïs groeien waar
hij en zijn kleindochter van zullen leven. Tot het eiland door het stijgende
water weer verdwijnt.
Hoe ze heten en waar ze vandaan komen, is niet
belangrijk. Gepraat wordt er nauwelijks. Alsof het om de eerste sedentaire
samenleving gaat, richt de camera zich op de elementen en het ambacht: het
wassende water, de bergen in de verte, het bouwen van het huis, het zaaien van
de maïs. Alsof het bestaan uit de aarde gekerfd moet worden. Toch past het
verhaal ook heel erg in onze tijd. Aan de ene kant van het eiland varen
Georgische militairen langs, die Abchazië als een afvallige provincie beschouwen
, aan de andere kant Abchazische militairen die hun land als een onafhankelijke
staat zien. De strijd die daar al twintig jaar wordt uitgevochten, dreigt ook de
boer en zijn kleindochter mee te sleuren wanneer ze op het land een gewonde
soldaat vinden.
Corn Island is een film waar niks mis mee is, maar
die toch iets mist. Misschien omdat het om een coproductie van zes landen gaat,
waaraan mensen van dertien verschillende nationaliteiten meewerkten, voelt het
allemaal een beetje als arthouse volgens het boekje. Geperfectioneerde arthouse
dan wel, met precies het minimalisme en de verweerde gezichten die het publiek
wil zien, getuige ook de festivalprijzen en jubelrecensies, maar je ziet het
schema bijna op de tekentafel liggen. Episch shot van de natuur hier,
veelbetekenende blik daar.
En toch werkt het wel. Wat misschien een
klein wonder is, als je bedenkt dat de hele film op een kunstmatig eiland in
een kunstmatig meer is opgenomen. En zo is Corn Island misschien ook een
elegante metafoor voor het labyrint van internationaal coproduceren geworden.
Probeer in al die vergaderingen de ziel van een film maar eens vast te houden.
Een man, een eiland en de seizoenen. Corn Island van Georgiër George Ovashvili is een elegante metafoor voor de mens die een plek moet vinden in de wereld en worstelt met de elementen.