Een actueel drama bovendien, aangezien de première van Dancing Arabs (ook
bekend als A Borrowed Identity) tijdens het Jerusalem Film Festival werd
geannuleerd door nieuwe gevechten tussen de bevolkingsgroepen.
De
jonge Arabische Eyad is een pientere en koppige knaap die begin jaren tachtig
met zijn familie opgroeit in Tira, tussen de politieke en militaire chaos. Op
zeker moment wordt hij toegelaten op een prestigieuze Joodse school in Jeruzalem
, waar hij opeens een vreemde eend in de bijt is. Hij kan net als veel andere
Arabieren de letter 'p' niet uitspreken – die ontbreekt in het Arabische alfabet
– en weet zich geen raad met mes en vork.
Een kleine sprong in de
tijd en Eyad (Tawfeek Barhom) is geacclimatiseerd. Hij doet lekker mee in de
klas, is bevriend geraakt met de aan spierdystrofie lijdende Yonatan (Michael
Moshonov), bestiert een goedlopend handeltje in humus en vergeet soms helemaal
dat hij een Arabier is in een Joodse omgeving. Maar zoals zijn vriend Yonatan al
opmerkt, er is altijd wel iemand die hem eraan zal herinneren.
De Arabische schrijver Sayed Kashua bewerkte zijn eigen, semi-autobiografische roman tot een scenario dat werd verfilmd door de Israëlische regisseur Eran Riklis (Cup Final, Lemon Tree). Het heeft een bitterzoet drama opgeleverd, met een komische ondertoon en een scherp randje, over vriendschap en liefde tegen het decor van het Israëlisch-Palestijnse conflict.
Het Israëlisch-Palestijnse conflict sijpelt het drama binnen als Eyad verliefd
wordt op de Joodse Naomi (Danielle Kitzis) en hun relatie – vooral voor ouders
en andere volwassenen – moeilijk te verteren blijkt. Regisseur
Riklis speelt daarbij met positieve en negatieve vooroordelen die de kanten
ten opzichte van elkaar hebben, zonder de ene beter naar voren te laten komen
dan de andere. De worsteling van Eyad met zijn identiteit is een bron van
hartverscheurende en komische momenten.
De relaties die Eyad
aangaat lijken op het eerste gezicht wat makkelijk scoren (een onmogelijke
liefde, een vriendschap met een gehandicapte jongen), maar ze zijn zo kundig en
liefdevol uitgediept dat het nergens wringt. De jonge liefde straalt, dankzij de
chemie van de acteurs en de juiste benadering van de regisseur. Riklis brengt
zijn eigen versie van Romeo en Julia luchtig maar oprecht, met precies genoeg
van de harde realiteit om er uiteindelijk een raak en ontroerend drama van te
maken. Dat er door het sublieme camerawerk van Michael Wiesweg en de Midden-
Oostelijke decors ook nog eens aantrekkelijk uitziet.