Je vraagt je af wat mensen doen die even niet 75 mille van vader krijgen om
hun burn-out te verbranden aan de Portugese Rivièra, maar dat is misschien een
detail. In deze adaptatie van het gelijknamige boek van Heleen van Royen is dat
geld er gewoon. No questions asked. Vervolgens komen we terecht in een Portugal
waar (de vorig jaar overleden)
Rik Mayall een suave oudere man speelt die Julia op cruciale momenten
bijstaat (elke Zuid-Europese vakantiekolonie heeft zo'n rentenierende wijze) en
waar een zwijgzame gigolo (werknaam Romeo) toevallig Nederlands spreekt, al is
dat vooral in knetterende oneliners als 'aan mijn tafel drinken we geen huiswijn
'.
Maar toch. Ondanks de van dik hout in elkaar gespijkerde
plotpunten en een op z'n zachtst gezegd nogal curieuze scène met twee Duitse
dwergen, zal De ontsnapping weinig mensen onberoerd laten. Niet alleen haalt
regisseur
Ineke Houtman het maximale uit het bronmateriaal – er ligt minder nadruk op
seks en de omvang van geslachtsdelen – er wordt ook verdomd goed geacteerd.
Eerst en vooral door
Isa Hoes als Julia, maar ook door de rest van de cast. Je zou kunnen zeggen
dat de acteurs de clichés onder de tafel spelen.
Julia lijdt. Aan haar huwelijk. Aan haar werk. Aan haar opgeruimde Vinex-huis. Op een nacht is het allemaal te veel. Ze stapt in de auto en rijdt naar Portugal. Overmorgen is ze terug, krijgt haar echtgenoot door de telefoon te horen.
Terwijl Julia haar eerste xtc slikt en Romeo in die onvermijdelijke witte pakken
over de terrassen paradeert, wordt via flashbacks duidelijk waarom ze met
zichzelf in de knoop zit. Als jonge vrouw nam ze ooit een ingrijpende beslissing
en die is haar altijd dwars blijven zitten. Die flashbacks vormen het hart van
de film.
Je kunt je afvragen of het voor de ontwikkeling van het
personage zo slim was om Julia plastische chirurgie te laten ondergaan. Nu
blijft toch een beetje de moraal hangen dat een kleine verbouwing op z'n tijd
best nuttig is, terwijl Julia veel te slim is om te geloven dat ze zich door
zoiets blijvend beter zal gaan voelen. Waren er scherpere keuzes gemaakt, dan
waren die scènes eruit gegaan.
Maar het weegt allemaal niet op tegen
Julia's ontroerende verhaal, dat zelfs de ruimte vindt om het personage van
haar man tot zijn recht te laten komen. Hij is niet de enige. Wat eerst typetjes
in een decor lijken, blijken later allemaal echte mensen. Behalve die twee
Duitsers dan, maar je kunt niet alles hebben.