Dear White People ontleent zijn titel aan de gelijknamige radioshow uit de
film, waarin de rebelse Sam White — kind van een witte vader en zwarte moeder —
het gros van haar medestudenten op de kast jaagt. Zo vertelt ze hen: 'Beste
witte mensen. Het minimum aantal zwarte vrienden dat nodig is om niet racistisch
te lijken is zojuist verhoogd naar… twee.' En: 'Beste witte mensen: stop met
dansen.'
Sam (prachtige rol van de relatief onbekende Tessa Thompson
) zet de verhoudingen op de elitaire Winchester University nog eens extra op
scherp door luidruchtig te strijden voor het behoud van een speciaal huis voor
alle zwarte studenten. Tot woede van het schoolbestuur, dat bij monde van de
president reageert dat racisme in Amerika verleden tijd is: 'Alleen Mexicanen
klagen er misschien nog over.'
Debuterend regisseur Justin Simien (
1981), die Dear White People baseerde op zijn eigen studententijd, maakt op
humoristische wijze korte metten met dat idee van een post-raciaal Amerika.
Omslagpunt in de film is een 'unleash your inner negro'-feest, waarin witte
studenten met blackface zich als rapper of pooier verkleden. Een absurdistisch
verzinsel van Simien, die er pas tijdens de opnames achter kwam dat zulke
verkleedpartijen daadwerkelijk op campussen door het hele land werden
georganiseerd.
Op internetfora was er veel kritiek op de film,
vooral vanwege de provocerende titel. Maar Dear White People is allesbehalve een
eendimensionale film, en gaat gelukkig over meer dan racisme alleen. Naast Sam
introduceert Simien nog drie hoofdpersonages, waaronder zijn (vermoedelijke)
alter ego Lionel. Een verlegen nerd met een enorme afro, die als homoseksuele
journalistiekstudent met een voorliefde voor Robert Altman-films en Mumford and
Sons zich nergens thuis voelt.
Dankzij Lionel is Dear White People vooral
ook een universeel verhaal over de adolescente worsteling met identiteit. Klein
kritiekpunt is dat door de veelheid aan personages de film geregeld alle kanten
op vliegt. En de satire had misschien wat scherper gemogen. Maar het is Simien
vergeven, vanwege de talloze briljante dialogen, de gelaagdheid van zijn
personages en de flair waarmee hij regisseert.
En dan heeft hij nog
iets zinnigs te melden ook.