Antoine heeft de dood van zijn moeder nooit kunnen verwerken, vanwege het
taboe dat erop rust in de familie. Aangemoedigd door zijn psycholoog, en door
herinneringen tijdens het bezoek aan het eiland, gaat hij op zoek naar de ware
toedracht.
In het Franse drama Die laatste zomer (originele titel:
Boomerang) wordt een familiegeheim rond een overleden persoon ontrafeld met
behulp van een kleinood, schakelend tussen heden en verleden. Daarmee wordt
hetzelfde stramien gevolgd als in bestseller/arthousehit Haar Naam was Sarah van
auteur Tatiana de Rosnay, waarvan dit dan ook de opvolger is. Deze
boekverfilming, door een andere regisseur en zonder internationale ster als
Kristin Scott Thomas aan boord, is heel wat bescheidener van opzet dan z’n
populaire voorganger. Flashbacks zijn tot een minimum beperkt.
‘Bijna stierven we allebei op dezelfde dag als mama,’ zegt de net gescheiden Antoine met een kien gevoel voor drama tegen zijn zus Agathe. Samen overleefden ze zojuist een auto-ongeluk als gevolg van een kibbelpartij op de terugweg van het eiland waar ze als kind vakanties doorbrachten. Ze waren daar om de ontijdige dood van hun moeder Clarisse, dertig jaar geleden, te herdenken. Antoine was toen tien, zijn zusje vijf.
De kleinschalige elegantie van de productie legt het echter af tegen de
gekunstelde opzet ervan. Hoofdpersoon Antoine is een gesloten jongen die oesters
opent (hint, hint), zijn vader wel heel nadrukkelijk een autoritaire botterik,
en zus Agathe (in het boek Mélanie) ontkent categorisch Antoine’s vermoedens
omdat ook zij het verleden liever laat rusten. En het is ‘toevallig’ een
thanatalogiste – gespecialiseerd in alles wat met dood en rouw te maken heeft –
die Antoine bijstaat in zijn uur van nood. Ongeveer net zo toevallig als het (
door de makers bedachte) ongeluk op moeders sterfdag. Zo zijn er meer als
opzichtige verkeersborden geplaatste hints die de blik van de kijker moeten
sturen.
Toch zijn er ook dramatische momenten die mooi worden
uitgespeeld. Waarachtig ogen vooral de familiaire confrontaties waarbij vader
zijn volwassen zoon badinerend toespreekt of waarbij de familie als gesloten
bolwerk Antoine afserveert als getroubleerde ziel. Maar daartussen kabbelt het
drama ofwel bloedeloos, ofwel te nadrukkelijk voort, uitmondend in een slepend
melodrama.