Juist omdat de Everest de hoogste berg is, willen zo veel klimmers naar de
top. En met dank aan onder meer de Nieuw-Zeelandse expeditieleider Rob Hall
kunnen sinds begin 1990 ook minder ervaren klimmers naar boven. Kosten: $65.000
.
Tenminste, dat was het bedrag in 1996, het jaar waarin het op
feiten gebaseerde Everest zich afspeelt. Deze door de IJslandse regisseur
Baltasar Kormákur geregisseerde film gaat over een door Hall geleide expeditie
in het voorjaar van 1996. Tot die tijd had Hall nog nooit een sterfgeval gehad
tijdens een van zijn commerciële expedities. Het laat zich raden waarom de
makers nu net deze expeditie hebben uitgekozen voor hun film.
Het
probleem van op feiten gebaseerde films is dat de werkelijkheid vaak rommelig
is en zich niet laat indelen in drie akten. Laat staan dat er altijd een
duidelijk aanwijsbare spanningsboog is. Voor dat probleem waren ook de makers
van Everest gesteld. Zij kozen ervoor zich te houden aan de grillige
werkelijkheid. Dat leverde een verfrissend onsentimentele film op, maar ook een
onbevredigende plot.
Over de hoogte van de berg zijn de wetenschappers het niet helemaal eens. Want is hij nou 8848 of 8850 meter hoog, zoals respectievelijk China en Amerika beweren? Feit is dat de Mount Everest de hoogste berg ter wereld is, en de top op dezelfde hoogte ligt als de 'gemiddelde vlieghoogte van een Boeing 747', zoals een van de klimmers in de rampenfilm Everest fijntjes opmerkt.
Want wat doet Rob Halls collega-
expeditieleider Scott Fischer in deze film? Dramatisch levert zijn aanwezigheid
alleen maar vragen en frustratie op. Maar ja, in het echt klom hij toen ook
omhoog, en daarom zit hij in de film. En dat gevoel heb je als kijker bij
vrijwel alle personages.
Gelukkig kon Kormákur beschikken over
een sterrencast, met naast Jason Clarke als Hall onder meer Jake Gyllenhaal,
Keira Knightley, Josh Brolin en John Hawkes.
Dankzij die
sterrencast en het duizelingwekkend 3D waarin de film geschoten werd, verveelt
Everest nooit, maar hij wordt ook nooit meer dan de gemiddelde rampenfilm.
Everest was openingsfilm van het festival van Venetië in 2015, maar komt niet in
de buurt van die andere, technisch hoogstaande rampenfilm die twee jaar
daarvoor Venetië mocht openen: Gravity.
Toch naar de bioscoop,
want dit is nou echt een film die je moet zien op een heel groot doek. Want
later, thuis op je computer of op televisie, blijft er van Everest niet veel
over.