Overbodig? Natuurlijk, want veel valt er niet toe te voegen aan de eerdere (
weliswaar belabberde) films uit 2005 en 2007. En toch waren de voortekenen
positief. Regisseur Josh Trank (Chronicle) beloofde een serieuzere, menselijkere
aanpak, met aandacht voor het leed dat gepaard gaat met het verkrijgen van
superkrachten.
En ook de casting was prettig verrassend. In plaats
van de gladjakkers (Ioan Gruffudd) en babes (Jesicca Alba) uit de eerdere delen
werd er gekozen voor jonge, daadwerkelijk getalenteerde acteurs. Zo speelt Miles
Teller, die vorig jaar schitterde als drumprotegé in Wiplash, de rol van de
elastische Reed Richards. En voor de overige drie superhelden werden House of
Cards-actrice Kate Mara, Michael B. Jordan (geweldig in indiehit Fruitvale
Station) en Jamie Bell (Billy Elliot) uitgekozen.
Reboots zijn populair in stripheldenfilmland. Ang Lee’s Hulk uit 2003 werd nog eens dunnetjes over gedaan als The Incredible Hulk in 2008. Spider-Man is inmiddels al aan zijn tweede reboot bezig. En ook The Fantastic Four, naar de Marvel-strip uit 1961 van Stan Lee en Jack Kirby, wordt nu in een nieuw jasje gestoken.
Ter
inspiratie voor de nieuwe verhaallijn diende de Ultimate Marvel-strips uit 2004
– mede bedacht door Mark Millar, bekend van Kick-Ass en Kingsman – waarin het
fantastische viertal een stuk jonger is dan in het origineel. Hun superkrachten
verkrijgen ze ditmaal door een desastreuse reis naar een andere dimensie, in
plaats van een dosis kosmische straling tijdens een ruimtevlucht.
Aanvankelijk sleept regisseur Trank de kijker met gemak door alle beslommeringen
, al maakt zijn film nergens echt indruk. Met name zijn donkere visie werkt
verfrissend, als tegengas voor Marvels lach-of-ik-schiet-stripverfilmingen van
de laatste jaren (de rechten van The Fantastic Four zijn in handen van 20th
Century Fox).
Maar hoe verfrissend het ook is om een stel
superhelden te zien met fysieke en emotionele problemen die er toe doen, een
stripverfilming dient toch vooral te vermaken. En daarin schiet Fantastic Four,
met name in het humorloze laatste deel, ernstig te kort. Een film lang bouwt
Trank op naar het epische slotgevecht tussen het kwartet en de illustere Dr.
Doom, om vervolgens met de meest ontluisterende slotakte uit het genre op de
proppen te komen.
Een vervolg is inmiddels al aangekondigd, met een
releasedatum in de zomer van 2017. Maar het lijkt waarschijnlijker dat dit het
voorlopige einde van de Fantastic Four op het witte doek betekent. Filmstudio
Marvel, die het ene na het andere succes boekt en hoopt de rechten weer over te
nemen van Fox, zal het met genoegen aanzien.