Zoals altijd is zijn wereld romantisch, maar nog nooit bracht hij die zo
explosief en aanstekelijk vitaal in beeld als in Geronimo. De door ongefilterde
emoties aangejaagde hoogspanning is continu voelbaar. Over de verboden liefde
tussen Lucky (David Murgia) en Nil (Nailia Harzoune) gaat het; hij een telg van
de Spaanse Molina's, zij van de Turkse Terzi's. Romeo en Julia op een mix van
flamenco, hiphop en street dance, vergezeld door ritmisch gekras van stiletto's
op een hekwerk of woest stampende voeten op een doodskist. Een musical waarin de
strijdende partijen elkaar niet zingend, maar dansend te lijf gaan. Met als
climax een 'dance battle' in een leegstaande fabriek, waar de vrouwen als nimfen
tegen de muren op tappen terwijl de mannen als kemphanen tegen elkaar opvliegen
.
Titelheldin is de jeugdwerkster die ooit zelf voor galg en rat
opgroeide in dezelfde verlepte buitenwijk van een niet nader genoemde Zuid-
Franse stad. Als een ware Geronimo – de legendarische Apache-leider die ten
strijde trok voor het behoud van zijn volk – voert ze een gevecht tegen de
bierkaai in haar pogingen het dreigende geweld tussen de rivaliserende clans te
voorkomen.
'WAAAAAAAAH!!! Ik hou van hem!!!' Een voluit rennende bruid, langs een lange blinde muur, begeleid door jubelende gitaren. In het volgende shot een jongeman, scheurend op een motor, de wind in z'n haar. Uitzinnig, romantisch, fysiek, bandeloos en muzikaal. Tony Gatlif (Gadjo dilo, Latcho Drom), de in Algerije geboren Franse vertolker van de zigeunercultuur, gaat vlammend van start met zijn eigentijdse versie van de West Side Story in Zuid-Frankrijk.
Actrice
Céline Sallette is formidabel als de sterke doch kwetsbare, volkse
beschermengel Geronimo. Zoals zij onverstoorbaar maar alert een bordje friet weg
knabbelt, houdt ze het midden tussen een onverzettelijke bootwerker en een
getroebleerde ervaringsdeskundige.
Regisseur
Gatlif vangt de actie met een beweeglijke camera die bovenop het fysiek van
de acteurs zit. De animale doodsangst van de bruid maakt hij tastbaar door haar
als een opgejaagd dier tussen wuivende rietpluimen weg te laten schieten.
Het slot is wat rommelig, en de vuige randen van de stad worden wel héél
prachtig in beeld gebracht. Maar dat vergeef je Gatlif gemakkelijk, vanwege de
spetterende dynamiek waarmee hij zijn publiek behekst.
Geronimo is
een rauwe, instinctieve film over trots, eerwraak, anarchie en machismo, over
kemphanen, veren en klauwen. Maar ook – en bovenal – weer een ode aan de liefde
die zich niet door regels of tradities laat beteugelen.