Hoewel, een trekker is het niet eens meer. Die moest je tenminste nog
inknijpen. Die gaf tenminste nog terugslag. In de wereld van moderne drone-
oorlogvoering draai je aan een balletje of druk je een knop in. Waarna 12.000
kilometer verderop in Jemen mensen sterven. Een 'good kill' heet het als het
doelwit is uitgeschakeld. Onschuldige omstanders heten 'collateral damage'.
Andrew Niccols Good Kill is een efficiënte, prikkelende oorlogsfilm, waarin
geen schot klinkt en geen druppel bloed vloeit. Want dat is het nieuwe oorlog
voeren. Een urgente film ook, want net als de Nederlandse filmmaker
David Verbeek in het nog te verschijnen Full Contact, zag Nichols dat die
nieuwe praktijk prangende kwesties op tafel legt. Zoals wanneer Egans
legereenheid onder commando van de CIA komt. Die geheime dienst baseert
beslissingen om te bombarderen niet op bewijsmateriaal, maar op gedragspatronen
, wat vaak nogal dubieuze analyses blijken.
Thomas Egan kijkt in Jemen op straat naar alledaagse taferelen. Een moeder die haar zoon omhelst. Een jongen die een bal tegen een muur gooit. Mannen die in een groepje staan te praten. Hij bekijkt ze vanaf een afstand van 12.000 kilometer, vanuit een metalen container in de woestijn net buiten Las Vegas. Met z'n vinger aan de trekker.
Good Kill is
geen spectaculaire oorlogsfilm, maar een film die de kijker opzettelijk in die
woestijn in Nevada houdt. Een film die soms ook opzettelijk saai is, om de
afstand tussen het alledaagse leven en de 'theatres of operation' in Jemen te
laten voelen. De heftigste gesprekken zijn dus opmerkelijk genoeg die tussen
Egan en zijn vrouw, omdat zij merkt dat hij thuis met z'n gedachten altijd
ergens anders is. Majoor Egan wil namelijk terug in een gevechtsvliegtuig, maar
daarvoor is hij afgekeurd.
Maar Good Kill is vooral een film over de
grijze morele gebieden van die nieuwe praktijk van oorlog voeren en de
eufemistische taal die daarbij gebruikt wordt, een taal die de afstand tot de
realiteit alleen nog maar vergroot. 'Engage at your discretion' betekent
bijvoorbeeld: 'doodt het doelwit'. Vaak is het Egan en zijn team niet eens
duidelijk wie die opdracht geeft. Er klinkt alleen een stem door de telefoon.
Helaas komen die morele kwesties nogal nadrukkelijk en bijna mechanisch langs,
waardoor Good Kill af en toe pamfletterig en didactisch wordt. Maar visueel weet
Niccol de valkuilen van het oorlog voeren op afstand uitstekend duidelijk te
maken. En dat is nodig ook, want zoals een van de personages zegt: 'Die drones
gaan nooit meer weg.'