Het uitgangspunt van actiekomedie Hallo bungalow van regisseur/scenarist Anne
de Clercq (Jack bestelt een broertje) en coscenarist Elle van Rijn doet denken
aan dat van genregenoten Amazones (2004) van Esmé Lammers – over vier Brabantse
vrouwen die uit geldgebrek een bank beroven – en Moordwijven (2007) van Dick
Maas, waarin drie bevriende miljonairsvrouwen besluiten een overspelige
echtgenoot om te laten leggen. Maas zette de trophy wives effectief te kakken.
Lammers weefde een lijntje sociaal-realistisch drama door haar actiekomedie. En
De Clercq en Van Rijn? Die maakten een infantiele, pastelkleurige kolderkomedie
voor volwassenen.
De typetjesparade wordt aangevoerd door de
hoogblonde, rondborstige Bibi (Anne-Marie Jung) die te doof is om zuiver te
zingen, maar in gesprekken nergens last van heeft. Olivia (Lies Visschedijk) is
een zorgzame wannabe-scheikundestudent die geen nee kan zeggen. En Trijntje (Eva
van der Gucht), die graag moeder wil worden, komt thuis met een asielzoekertje
tegen de burn-out van haar hyperventilerende man. De vakantieparkdirecteur heeft
een debiele zoon, er lopen twee vooroorlogse schurken rond en ook de
stereotiepe geluksgoeroe zit er weer tussen. Iedereen lijkt weggelopen uit een
avontuur van K3 of Bassie en Adriaan.
Om voor klucht of camp door te
gaan biedt de serie verwikkelingen te weinig – zeg maar gerust geen – vermaak.
Voor een reïncarnatie tot kinderfilm zitten er te veel bloederige scènes in,
waarvan het shock-effect ook al niet op de lachspieren werkt. Daarvoor is de
timing te beroerd, de plot te kinderachtig en vooral: te achteloos, rommelig en
misplaatst. Boeven blijven bewegingloos staan tot ze aan de beurt zijn een klap
uit te delen. De vermomde vriendinnen rennen rond in konijnenpakken zonder de
kop op te doen, want dat acteert niet zo lekker. Zelfs een sponsormomentje met '
bubbels' oogt misplaatst in een bungalowparkrestaurant waar louter schnitzels op
het menu staan. Als er een dode valt, vraagt niemand zich af waar die is
gebleven.
Hallo bungalow is een schoolvoorbeeld van gehurkt
communiceren: volwassenen toespreken alsof het kleine kinderen zijn. Het is knap
om met een cast van dit niveau zo'n stomvervelende film te maken. Een nieuw
dieptepunt in de vaderlandse film na De overgave (2014), die zichzelf nog zo
serieus nam dat hij bij vlagen onbedoeld vermakelijk was. Dit is een film die
grappig bedoeld is, maar dat bij gebrek aan bezieling geen moment blijkt te zijn
.
Drie vrouwen van rond de veertig die in hun vakantiebaantje zijn blijven steken, besluiten hun louche bungalowparkdirecteur af te persen om alsnog een droom te kunnen verwezenlijken. Dat blijkt minder makkelijk dan gedacht.