Het is 1978, het jaar waarin de moeder van Amelia en Faith naar New York
vertrekt om haar MBA te halen en hun manisch-depressieve vader de doordeweekse
zorg voor hen op zich neemt in Boston. Komediescenariste Maya Forbes (o.a.
animatiefilm Monsters vs. Aliens), die met Infinitely Polar Bear haar
regiedebuut maakt, baseerde het verhaal op haar eigen jeugd. Haar dochter speelt
de oudste van de beide meisjes.
De film start als de bipolaire
stoornis van pa: met uitersten. Eerst een sequentie met vrolijke, gekke,
nostalgische 8mm-familiefilmpjes uit de jaren zestig, toen beide ouders elkaar
troffen en 'iedereen horendol' was. Direct gevolgd door een zwarte bladzij,
waarop vader op een koude dag in zijn zwembroek van z'n racefiets springt om de
verdelerkap uit de auto te jassen zodat moeder en dochters niet kunnen vluchten
.
Forbes haalt echter onmiddellijk de angel uit haar film door
dochterlief via de voice-over te laten melden dat vader zijn gezin nooit pijn
zou doen. Waarna moeder en dochters vader bezoeken in een kliniek, waar hij als
een oud mannetje rondstiefelt, met een opgeblazen buik van de medicatie.
Vervolgens start de eigenlijke film over de periode dat vader Cam het
onalledaagse huishouden runt. Een feelgood-tragikomedie die het midden houdt
tussen beide geschetste uitersten.
'We gaan niet naar school, we vieren feest.' Vader Cam Stuart (Mark Ruffalo) loopt achterstevoren voor z'n dochters uit de vrije natuur in. 'Wat vieren we dan?' vraagt de oudste. 'Dat ik ben ontslagen!' roept pa uitgelaten.
Slechtlopende
zoveelstehands auto's figureren als metafoor voor de soms letterlijk hobbelige
rit die het dagelijks leven is met een vader die gejaagd praat, rent en
schreeuwt, naast hoog oplopende emoties. Maar dat went. Net als de nieuwe oude
auto: 'zonder bodem, maar met een fantastische motor'.
Mark
Ruffalo draagt de film knap als kettingrokende huisvader met ongeremde reacties
die vaak komisch uitpakken zonder dat het er dik bovenop ligt. De moederrol
wordt vertolkt door Zoe Saldana, die vooral bekendheid geniet als blauwe
buitenaardse schoonheid uit Avatar en dito groene variant uit Guardians of the
Galaxy.
Forbes weigert partij te kiezen voor pa dan wel ma dan
wel kinderen: centraal staat het onconventionele gezinsleven dat weliswaar met
problemen kampt, maar ook kan bogen op een hechte band. Dat is zowel de kracht
van de film – die een makkelijk oordeel weigert – als z'n achilleshiel, omdat
het daardoor ook wat aan de zoete kant blijft. Tussen het geredder door leren de
kinderen levenslessen van vader, en andersom.
Soms zijn de
dialogen wat uitleggerig, maar daar staan een paar fijne oneliners tegenover. De
feelgoodmuziek op de geluidsband is mierzoet, maar contrasteert weer met een
afwas-scène waarin vader en dochters het Britse marslied 'Hitler heeft maar één
bal' ten gehore brengen.