Laat het uitgangspunt van de nieuwe Pixar-tekenfilm Inside Out nu precies hetzelfde zijn – en dus ook weer niet zo origineel als sinds de première in Cannes alom wordt geroepen. Al is dat verder geen kritiek. Want in tegenstelling tot de makers van Herman’s Head heeft Pixar het gegeven razend creatief, humoristisch en vertederend uitgewerkt.
Hoofdpersoon van Inside Out is het Amerikaanse meisje Riley, van wie we dus het echte leven volgen én het verborgen leven in de controlekamer van haar hoofd. Als de film begint is Riley een baby, met nog maar één emotie achter de knoppen: Joy/Vreugde (stem van Amy Poehler in de originele versie), een uitgelaten dame die alles van de zonnigste kant bekijkt. Al snel wordt de wereld van de kleine Riley echter groter en ingewikkelder, en krijgt Joy gezelschap van Sadness/Verdriet (Phyllis Smith), Anger/Woede (Lewis Black), Fear/Angst (Bill Hader) en Disgust/Afkeer ( Mindy Kaling).
Het verhaal komt op gang als Riley elf is en met haar ouders van het landelijke Minnesota verhuist naar een huis in de binnenstad van San Fransisco, waar haar vader een nieuwe baan heeft. De verandering valt Riley zwaar: ze moet naar een nieuwe school, nieuwe vrienden maken, wennen aan een andere omgeving. Het zorgt voor de eerste echte crisis in haar hoofd, waar Joy de macht dreigt te verliezen aan de andere – veel minder gezellige – emoties .
De makers van Inside Out, onder leiding van regisseur Pete Docter, hebben een zware dobber aan de productie gehad. Nadat er in vier jaar zo ’n zeven ruwe versies van de film waren gemaakt, was Docter nog altijd niet tevreden over het verhaal. Het tekent de bewonderenswaardige mentaliteit van Pixar – kwaliteit voor alles – dat de release gewoon net zo lang werd uitgesteld tot de film volgens de makers op z’n best was.