Het negentienjarige hoofdpersonage Jay (Maika Monroe) beweegt netjes om de
clichés van het genre heen. Ze is geen maagd, gedraagt zich niet sletterig, en
toch is ze de klos. Haar kersverse vriendje geeft haar met hun eerste vrijpartij
een vloek cadeau, waardoor ze vanaf dat moment altijd achtervolgd zal worden
door een van gedaante wisselende entiteit die haar wil doden. De ene keer is het
een bejaarde in een nachtjapon, dan weer een slungelig jochie met donkere ogen
. Maar waar Jay ook heen vlucht, altijd komt 'het' na verloop van tijd weer
stilletjes en gestaag dichterbij.
Mitchell koppelt op geniale wijze een aantal basale angsten van de mens –
achterna gezeten worden, de dood – aan seks en de verstrekkende gevolgen die
verkeerde keuzes op dat vlak kunnen hebben. Zoals een seksueel trauma
bijvoorbeeld onzichtbaar kan zijn voor de buitenwereld, zo zien Jays vrienden de
naderende gedaantes niet, wat voor haar een uitputtende last is. Niet dat haar
vrienden niet proberen te helpen; het groepje dat Jay om zich heen verzameld
heeft, steunt haar onvoorwaardelijk.
Seks hebben in een horrorfilm is over het algemeen niet het slimste dat je kan doen als personage. Ook in It Follows heeft de vleselijke daad nare gevolgen voor de hoofdrolspelers, ze krijgen namelijk te maken met een bovennatuurlijke seksueel overdraagbare aandoening. Met originele, goed uitgewerkte ideeën en een beklemmende sfeer levert regisseur David Robert Mitchell een gelaagde en intelligente horrorfilm af.
Het is de mooie
schets van vriendschap en ontluikende seksualiteit binnen het groepje
ongemakkelijke tieners, die It Follows grondt in de realiteit. Daardoor is de
dreiging van het fantastische alleen maar enger. Net als in zijn debuutfilm
The Myth of the American Sleepover creëert regisseur Mitchell een dromerig
universum vol jeugdige onbevangenheid, waar ouders en andere volwassenen bijna
volledig afwezig zijn. De jongeren staan op de drempel van de volwassen wereld
en moeten zelf hun keuzes maken en omgaan met de gevolgen daarvan. De vrienden
flirten onhandig, lanterfanten, citeren Dostojevski, kijken oude B-films en als
het nodig is komen ze in actie. Want het is duidelijk dat Jay met een kuurtje
antibiotica niet van haar problemen af zal komen.
Mitchell weet de
psychologische last van het leven met een constante angst knap voelbaar te maken
door de kijker deel te maken van de paranoia van het hoofdpersonage. Doordat de
camera veel op afstand blijft en op het oog willekeurige bewegingen maakt, is
het regelmatig aan de kijker om belangrijke zaken in het beeld te ontdekken.
Beweegt er wel of niet iets in de schaduw, en is die persoon in de verte die op
het argeloze groepje af komt lopen een echt mens of de zoveelste reïncarnatie
van de soa from hell? Als kijker moet je net als Jay constant op je hoede zijn.
Gecombineerd met beelden van Detroitse buitenwijken in verval, een Carpenter-
esque synthesizer-soundtrack en wat zorgvuldig geplande schrikmomenten, zorgt
dat voor een beklemmend en zenuwslopend gevoel dat je nog lang achtervolgt.