En ze komen in verschillende, eigentijdse smaken: de strandtent-bruiloft, de
bootbruiloft en de kasteelbruiloft. Want Roos (Elise Schaap), een dertigplus-
kreeftenonderzoekster, wil dolgraag trouwen, maar ziet haar zoveelste relatie op
de klippen lopen terwijl haar exen achter elkaar in het huwelijksbootje stappen
.
In navolging van Soof en Verliefd op Ibiza is de leading lady hier
een 'gewone', niet idioot mooie Libelle-vrouw waar de doelgroep zich
gemakkelijk mee kan identificeren. Geheel volgens formule beleeft ze een
avontuur met een knappe, succesvolle man (vaak een onbereikbare BN'er, of in dit
geval: plastisch chirurg). Er is voorzien in een bijrol voor haar moeder, die
misschien wijzer is, maar zeker niet minder seksueel actief, zodat meerdere
generaties kunnen meezwijmelen.
De overeenkomsten tussen Roos en
haar collega-romcom-sterren van vaderlandse bodem vallen zo in het oog, dat er
van Ja, ik wil! wel heel eenvoudig een quizje 'waar zag je dit eerder in een
Nederlandse romcom?' valt te maken.
Hoeveel trouwerijen kun je in één romcom kwijt? Toscaanse bruiloft is Nederlands recordhouder met zes – plus een begrafenis. Maar Ja, ik wil! scoort lang niet misselijk met drie – plus een aanzoek.
Zo is Roos weer zo'
n controlefreak-achtige carrièrevrouw (Hartenstraat, Pak van mijn hart) wier
bril afgaat en haren los gaan naarmate ze dichter bij 'zichzelf' komt. Er is
weer een scène over plastische chirurgie (Toscaanse bruiloft, Gooische vrouwen 2
), een yogalesje met onflatteuze, geile standjes en een romantisch uitje naar
een schaatsbaan waar de onhandige vrouw kan worden opgevangen door haar
mannelijke date (Mannenharten). Zelfs de moraal dat leeftijdsverschil er in de
liefde niet toe doet, kwam al eerder ter sprake in Alles is liefde (als rare
bevlieging toen nog) en Verliefd op Ibiza (waar Simone Kleinsma toch voor Jim
Bakkum gaat).
Ja, ik wil! scheert op zoek naar de ware meermaals
gevaarlijk dicht langs soapniveau. Tussen de belangrijkste spelers bestaat geen
chemie (geen rom), en grappig wordt het ook al niet (geen com). Of je moet nog
kunnen lachen om het belegen cliché dat een vrouw niet zou kunnen inparkeren.
Tuurlijk, romantische komedies gaan over stereotypen, maar waarom zou je
dezelfde situaties recyclen? Na de kinderfilm is de romcom in korte tijd
uitgegroeid tot het meest lucratieve, maar ook meest platgetreden genre van de
Nederlandse film.