Wat dat is, die 'afstand', blijft tot het eind een raadsel, en eigenlijk ook
daarna. Maar dat is dan weer geen verrassing in een film waarin logica en plot
ondergeschikt zijn aan een betoverende waanwereld, die is opgebouwd uit
schemerachtige decors, theatrale beelden en ijskoud opgediende humor.
La distancia is het zoveelste bewijs dat het surrealisme een dikke negentig
jaar na z'n 'geboorte' wederom springlevend is. Denk aan de sprookjesachtige
personages en absurde dialogen in Borgman, de duivel die rondwaarde in Post
tenebras lux, de parallelle dimensies in Under the Skin, de levende doden in
Maps to the Stars, de dubbelgangers in The Double en Enemy, of de geest die
tussen droom en werkelijkheid zweefde in Those Who Feel the Fire Burning.
'Een mix tussen Tarkovsky en Kung Fu Panda.' Zo vat regisseur Sergio Caballero zijn surrealistische heistfilm samen, over drie telepathische dwergen die uit een Russische centrale 'de afstand' moeten stelen.
Want waarom zou je een personage van A naar B laten lopen als hij ook
buikschuiven kan? Waarom blanke mannen als hoofdpersoon kiezen als het ook
dwergen kunnen zijn? En waarom zou je ze in het Spaans laten converseren als het
telephatisch in het Russisch kan? Een rokende emmer die in Japanse haiku's
spreekt en verliefd is op een schoorsteen: waarom ook eigenlijk niet?
Het surrealisme wil immers alles wat conventie is ter discussie stellen. En
geen medium leent zich daar beter voor dan film, gezien haar brede palet aan
illusoire mogelijkheden. De Spaanse scenarist/regisseur Sergio Caballero – die
een paar jaar terug in Rotterdam een Tiger Award won voor Finisterrae, zijn al
even absurde roadmovie over twee spoken – pakt opnieuw uit met een wonderschone
oefening in spel, textuur, ritme en geluid.
Het wordt nog mooier
als je dan achteraf hoort dat die 'Russische Taiga' in deze 'paella-western'
gewoon ergens in de Spaanse bergen ligt. Aan de kijker de schone taak om zijn
gangbare filmverwachtingen terzijde te schuiven en dit met zorg verzamelde
stelletje ongerijmdheden te ondergaan. Om vervolgens met andere ogen naar de
wereld om zich heen te kijken.