Natuurlijk maakt Bidegain – als scenarioschrijver medeverantwoordelijk voor
meesterwerken als Un prophète, De rouille et d'os en Dheepan – die vergelijking
nooit zo nadrukkelijk. Hij verpakt het cowboys & indianen-verhaal netjes in een
verhaal over een blanke, Franse vader die op zoek gaat naar zijn dochter, nadat
die er stiekem vandoor is gegaan met een radicale moslim.
Het is
1994, dus ruim voor 9/11, zodat we de keuze van de dochter niet per se moeten
zien als een politieke daad, maar meer als het afzetten tegen haar ouders.
Terwijl haar moeder zich na verloop van tijd kan neerleggen bij de keuze van
haar dochter, blijft de vader jarenlang wanhopig naar haar op zoek. In de hoop
zijn dochter, ook al is dat tegen haar wil, te redden uit handen van de moslims.
Les cowboys doet hierdoor denken aan John Fords klassieke western The Searchers
(1956). Daarin is een verbitterde, door John Wayne gespeelde cowboy jarenlang
op zoek naar zijn door de Comanches ontvoerde nichtje. Niet om haar te bevrijden
, maar om haar te doden, omdat ze onrein is geworden doordat ze zo lang onder
indianen heeft geleefd.
Wayne's personage is racistisch en daarom
krijgt ook The Searchers wel eens de kritiek dat het een racistische film is.
Als je naar het verhaal van de vader in Les cowboys kijkt, zou je kunnen
concluderen dat ook deze film racistisch is.
Bidegain is die kritiek
voor, want hij volgt in Les cowboys niet alleen de vader, maar ook diens zoon.
De eerste jaren moest die altijd met zijn vader mee op zoektocht, maar
halverwege de film, wanneer hij inmiddels tegen de twintig is, weigert hij nog
langer mee te zoeken. De tweede helft van Les cowboys gaat dan vooral over de
zoon, en vertelt een heel ander, toleranter en hoopvoller verhaal.
Zo wordt Les cowboys eigenlijk twee films. En als er iets op de film aan te
merken valt, is het dat beide helften niet even sterk zijn. De eerste helft is
veel spannender. Bovendien keek ik liever naar de ingehouden woede van acteur
François Damiens als de vader, dan naar de nogal uitdrukkingsloze babyface van
acteur Finnegan Oldfield als de zoon.
Les cowboys, het regiedebuut van Jacques Audiards vaste scenarioschrijver Thomas Bidegain, gaat inderdaad over cowboys. Alleen zijn het geen echte. De cowboys zijn de blanke westerlingen. De indianen zijn de moslims.