Voor de sequel gunde Soderbergh de regiestoel aan zijn vaste rechterhand
Gregory Jacobs, terwijl Soderbergh zelf – net als in deel één – weer achter de
camera en montagetafel kroop. Baten mocht dat niet; de tot Extra Extra Large
opgeklopte verwachtingen missen grond onder hun voeten. Deze Magic Mike is
eerder een tripel M, met matige prestaties over de hele linie.
Om
te beginnen ontbreken alle betekenisvolle bijrollen uit het origineel die Mike's
personage van diepte voorzagen: leidsman Dallas (Matthew McConaughey),
beschermeling Adam (Alex Pettyfer) en het meisje dat de man achter de stripper
zag (Cody Horn). Daarvoor in de plaats is een flinterdun excuuslijntje
geborduurd waarin Mike's overgebleven strippervrienden met een foodtruck via
Tampa, Florida naar een strippersconventie rijden in Myrtle Beach, South
Carolina. Mike, die het strippersleventje eerder vaarwel zei, hoeft alleen maar
in te stappen voor de uitvoering van een rijtje 'gruwelijke ideeën'.
Allereerst is er het voornemen om in twee dagen een compleet nieuwe serie acts
in elkaar te flansen. Onderweg wordt inspiratie opgedaan in een nachtclub voor
Afro-Amerikanen en gefilosofeerd over wat vrouwen willen, op de bank van een
plantagelandhuis, met gefrustreerde post-menopausale dames. Waar de vorige film
een mainstream publiek bediende, mikt deze op minderheden en excentriekelingen.
Drie jaar geleden zag Magic Mike het licht, een door Steven Soderbergh geregisseerde film over de wederwaardigheden van een stripper. Met als titelheld Channing Tatum, tegenover gladjakker Matthew McConaughey, de mentor van The Cock-Rocking Kings of Tampa. Niet de beste Soderbergh ooit, maar met diens gebruikelijke flair, strakke, vermakelijke stripacts en oog voor de schaduwzijde van 't strippersbestaan een prima te pruimen film.
Zo kabbelt het script langs een serie akkefietjes zonder pointe. Zelfs de door
Soderbergh geschoten beelden ogen ongericht en in de montage laat de timing te
wensen over.
Is er dan niets om over naar huis te schrijven? Toch
wel: de scène waarin Tatum op zijn oude hoofdact-nummer, 'Pony' van Ginuwine,
losgaat in z'n meubelwerkplaats, heeft de schwung van de stripacts uit deel één
. Enkele andere scènes zijn zo over de top dat het weer geinig wordt, zoals
wanneer Tatum een vrouw als een etalagepop in allerhande standjes over de
dansvloer zwiept, of die waarin een collega-stripper een uitgestorven winkeltje
wordt ingestuurd met de schier onmogelijke taak een glimlach op het gezicht van
de doodverveelde kassière te toveren.
Magic Mike XXL is niet meer
dan één groot, matig, langdradig vrijgezellenfeest, met als boodschap dat het
stripper-vak met overbedeelde spierballenhunks in een legitieme behoefte
voorziet bij onderbedeelde dames.