Ook Mannenharten 2 hangt namelijk van de valse sentimenten, flauwe grappen en
stereotypen aan elkaar. En dan zijn de romantische en dramatische
verwikkelingen ook nog eens pijnlijk voorspelbaar. Reclameman Tim (Daan
Schuurmans), die in deel één de verloving met zijn jeugdliefde verbrak, wil weer
terug naar hoe het ooit was. Wouter (Jeroen Spitzenberger), uitbater van een
sapjestoko, worstelt met het kersverse ouderschap en de carrière van zijn vrouw
. Gladde muziekproducent Dennis (Barry Atsma) vindt eindelijk de ware liefde in
een stoere zangeres maar zij ziet hem niet staan. En de arme Niels (Fabian
Jansen), die aan het slot van de eerste film in de krokodillenvijver van Artis
belandde, stuntelt andermaal.
Mannenharten 2 heeft bovendien de
twijfelachtige eer te kunnen pronken met het meest schaamteloze geval van
product placement uit de Nederlandse filmgeschiedenis: scenarist Blok schreef
een binnenbrandje in de film enkel en alleen om kort daarna een
verzekeringsagent ten tonele te laten verschijnen. Die vervolgens na keurige
afhandeling wegrijdt in een bedrijfsauto met een loeigroot logo erop.
Het is aan (een deel van) de acteurs te danken dat de film na deze bezopen
scène, die onbedoeld de grootste lach van de hele film veroorzaakt, niet verder
verzandt in al te potsierlijk territorium. Met name Schuurmans en Spitzenberger
overtuigen, net als hun vrouwelijke tegenspelers (Hadewych Minis en Katja
Herbers). Ze zetten twee geloofwaardige stellen neer, waarvan je hoopt dat ze,
ondanks al hun onvolkomenheden, toch weer bij elkaar zullen komen.
Het toont echter tegelijkertijd het grote manco van dit soort ensemblefilms aan
. Dat de verhaallijnen over het terugvinden van de liefde wel werken en die over
de nieuwe veroveringen niet, komt omdat er een hele geschiedenis achter schuil
gaat. Terwijl we bij Dennis en Niels maar moeten geloven dat ze hun nieuwe
geliefden ook echt verdienen, zonder dat er ook maar iets is dat hen met elkaar
verbindt.
Voor zijn pretentieloze romcom Mannenharten, met een kleine 500.000 bezoekers een van de beste bezochte Nederlandse films van 2013, diende regisseur Mark de Cloe en scenarioschrijver Marnie Blok zich nog strikt te houden aan het Duitse origineel (Männerherzen). Deel twee bood meer vrijheid, maar een betere film levert dat niet op.