Devi (Richa Chadda) is een door hormonen gedreven tiener die digitaal
verbonden is met de hele wereld en zich ontwikkelt met normen en waarden die
daarop gebaseerd zijn. Maar de samenleving om haar heen is nog niet zover en
kent vele religieuze en maatschappelijke beperkingen. Direct aan het begin van
de film begaat ze een daad die officieel strafbaar is en haar familie grote
schande kan brengen. De corrupte politie wil harde roepies zien om het gebeuren
stil te houden, en samen met haar vader moet ze hard werken om het zwijggeld te
kunnen betalen.
Het leven van Deepak (Vicky Kaushal) wordt net zo
hard op z’n kop gezet, maar bij hem komt het drama wat rustiger op gang. Hij
wordt verliefd op Shaalu (Shweta Tripathi), die tot een hogere kaste behoort.
Een schijnbaar onmogelijke liefde, want ondanks zijn opleiding tot ingenieur is
hij de zoon van een simpele lijkenverbrander en dus niet geschikt voor een
relatie met het meisje.
Zelfmoord, een seksschandaal, onmogelijke liefde, uitbuiting, corruptie, seksuele intimidatie – regisseur Neeraj Ghaywan neemt nogal wat heftige onderwerpen op zijn schouders. Hij verdeelt ze over twee in elkaar schuivende verhaallijnen en toont het spanningsveld tussen de traditionele Indiase maatschappij en een nieuwe generatie die opgroeit met een drang naar meer vrijheden.
Als het verhaal van Deepak
een tragische wending neemt, is de impact daarvan op de kijker vele malen groter
dan bij het verhaal van Devi het geval is. Debuterend regisseur Neeraj Ghaywan
weet geen mooie balans te vinden tussen de twee verhaallijnen. Hij schakelt
bovendien zonder gevoel voor tempo of ritme heen en weer, terwijl beide delen
vaak doelloos voortkabbelen en de levens van Devi en Deepak uiteindelijk
geforceerd samenkomen.
Wat Ghaywan wel sterk doet, is inzoomen op
de schoonheid van India. Zonder zich te verlagen tot ‘poverty porn’ toont hij
de kleurrijke cultuur op en rondom de heilige Ganges in de stad Benares. Met
prachtig belichte shots vanaf bergen en vanuit bootjes creëert hij betoverend
mooie composities waarin architectuur, natuur en inwoners samenkomen en een rijk
decor vormen voor de complexe verhalen van de hoofdpersonen. Ook al zijn die
verhalen zelf dan dus wat rommelig verteld.