De rest van de anderhalf uur durende film volgen we de Nederlandse Liza (
Roberta Petzoldt) en haar Italiaanse vader (Beppe Costa) gedurende hun
ongemakkelijke, achtdaagse hereniging. Ze spreken af in Venetië, om vervolgens
per trein via de route van de Oriënt-Express naar Istanboel te reizen: een
muzikale tocht die hen zowel dichter bij elkaar brengt als voor nieuwe
conflicten zorgt.
Zoals het een roadmovie betaamt — aanvankelijk
heette de film Railmovie — ontmoeten de twee onderweg talloze kleurrijke
figuren. Liza papt aan met een Servische charmeur, terwijl Mauro oude vrienden
opzoekt. En altijd is daar de muziek als bindmiddel tussen mensen en culturen:
de introverte Mauro laat zijn ziel pas spreken als hij een instrument in zijn
handen heeft.
Meet Me in Venice, de nieuwste film van Eddy Terstall (Simon, Vox Populi), opent met dertiger Liza die een videoboodschap opneemt voor haar zoontje. 'Ik ben op reis geweest met Mauro. Mauro is jouw opa, mijn vader. Ik kende hem niet voor deze week. Mauro is een man die heel veel geschiedenisdingen weet. Prachtig op muziekinstrumenten kan spelen. Het is een vreemde man. Maar ik ben blij dat ik hem ontmoet heb.'
De scènes tussen Mauro en Liza zorgen
zelf voor weinig vuurwerk, onder meer door het bewust ingetogen spel van de twee
acteurs. En de kwaliteit van de (voornamelijk Engelstalige) dialogen — 'seks
kan zoiets krachtigs zijn' — laat nogal eens te wensen over. Maar de prachtige
beelden van de Balkan en de Bosporus, de muzikale intermezzo's en een aantal
fijne bijrollen maken veel goed. Meet Me in Venice ademt vrijheid en levenslust
uit. En dat ondanks (of misschien juist wel dankzij) een zeer beperkt budget.
Er is echter één hele grote maar. Om de zoveel tijd schakelt Terstall weer
terug naar de videoboodschap van het begin voor een portie duiding. Volstrekt
overbodig, omdat alle onderhuidse spanningen en dilemma's die in de video worden
uitgelegd — 'ik wilde gewoon ontsnappen aan de zwaarte van het contact met je
opa' — helemaal niet uitgesproken hoeven te worden.
En nog
belangrijker: de suffe raamvertelling trekt telkens weer alle vaart en sfeer uit
de film, tot je er moedeloos van wordt.