De een, Emily, woont in een kapitale, vrijstaande villa ergens in Engeland;
de ander, Melody, leidt een zwervend bestaan in een Waalse stad. Emily is een
goed geconserveerde, op het eerste gezicht zeer vastberaden power woman van eind
veertig. Een rendementsdenker die nog geen drie tellen nodig heeft om tijdens
een vergadering met mannen in pak de impopulaire maatregelen te nemen die nodig
zijn om haar bedrijf vooruit te helpen. Melody is een wispelturige straatkat van
eind twintig, met met waterstofperoxide geblondeerd slierthaar, die ervan
droomt haar eigen kapsalon te openen. Emily is alleenstaand en kinderloos,
Melody is na haar geboorte door haar moeder achtergelaten.
Emily
heeft Melody gevonden op een vage internetsite, waarop zij zich als draagmoeder
had aangeboden. Haar verhaal, dat ze een eigen kapsalon wil openen en ze zich
een beter leven wenst voor haar dochtertje, heeft haar geraakt, zegt ze Melody.
Melody heeft helemaal geen dochter, blijkt nadat ze een eicel heeft laten
plaatsen in een kliniek in Oekraïne; ze heeft er alles voor over om een kapsalon
te openen. De twee hebben allebei een andere droom, maar zijn tot elkaar
veroordeeld. 'Ga je je niet bedenken?' vraagt Emily met angst in haar stem.
'Wij hebben een droom, jij en ik. Laten we die nu niet kapotmaken,' zegt de ene vrouw tegen de andere.
Melody is de tweede speelfilm van de Waal Bernard Bellefroid, wiens debuut
La régate (2009) werd geproduceerd door de gebroeders Dardenne, met wie hij
niet alleen zijn documentaire-achtergrond en engagement, maar ook zijn stijl
gemeen heeft. Na een korte, gestileerde proloog, waarin Melody wordt
geïntroduceerd terwijl ze in foetushouding, slechts gekleed in satijnen
ondergoed, op een van haar vele logeeradressen ligt te slapen, zit de camera de
twee vrouwen dicht op de huid. Of preciezer: op de buik, vaak houdt de camera
even stil bij de buik van een van beide vrouwen. Er zijn sowieso veel scènes die
terugkeren, die gespiegeld worden – de geschiedenis herhaalt zich, wil
Bellefroid maar zeggen.
Hoewel die constructie soms wat geforceerd
is, is Bellefroids vertelstijl schrander én uitermate efficiënt. Langzaam maar
zeker ontvouwt zich een aangrijpende moraliteit waarin zo'n beetje alle dilemma'
s rond het moederschap, adoptie en draagmoederschap worden gecombineerd met even
belangrijke thema's als armoede, wanhoop en afhankelijkheid.
De
spaarzame muziek is mooi, de geluidsband (met de ademhaling van Melody) is
indringend en de twee hoofdrolspelers,
Lucie Debay (Melody) en
Rachael Blake (Emily), maken indruk – hun gezamenlijke bekroning op het
Montreal World Film Festival is zeer terecht.