Heftige drama's en jolige romkoms zijn er genoeg in de Nederlandse cinema, maar intelligente 'dramady's' zijn schaars. Onder het hart lijkt aanvankelijk een aangename uitzondering: een luchtig drama dat puur op de charmante personages, gevatte dialogen en levensechte situaties durft te leunen.
Kim van Kooten speelt Masha, een biologe die valt voor huisarts Luuk (Koen De
Graeve). Die is echter nog maar nauwelijks gescheiden van Suzanne (Lies
Visschedijk) en heeft een moeizame relatie met zijn twee puberdochters. Masha's
norse broer Rogier (Frank Lammers) kijkt de relatie intussen met enige argwaan
aan.
Vier goede acteurs (en een aantal prima bijrolspelers), een
handvol misverstanden, een lach en een traan: prima recept voor een fijne
feelgoodfilm. Maar regisseur Nicole van Kilsdonk (Patatje oorlog, het later dit
jaar verschijnende Ventoux) en scenarist Peer Wittenbols (vooral bekend als
toneelscenarist) vonden dat kennelijk toch te mager.
Iets voor de
helft van de film is er een bloedserieuze wending (voor wie het wil weten: in de
trailer wordt alles weggegeven), waarna alle humor, relativering en lucht
langzaam maar zeker de film uit sijpelen en plaatsmaken voor onvervalst
melodrama.
Daarmee is niet gezegd dat de thematiek van Onder het
hart oninteressant is. De verwerking van een op de klippen gelopen huwelijk, de
moeizame relatie tussen een gescheiden vader en zijn kinderen, de onduidelijke
positie van een nieuwe liefde – allemaal de moeite van het onderzoeken waard.
Maar waarom niet binnen een wat minder zware context?
Niet alleen
verandert de film op den duur jammerlijk van toon, ook de algehele kwaliteit
gaat achteruit. Tussen het sprankelende begin en nogal onbevredigende slot,
waarin een heldere conclusie ontbreekt, worden steeds meer clichés en grote
gebaren ingezet (de hoofdpersoon die huilend door de regen loopt, bijvoorbeeld,
of boos dingen kapot gooit in de supermarkt).
Een slechte film is
Onder het hart daarmee nog niet. Alleen een frustrerende. Juist omdat er op elk
front – scenario, regie, acteerwerk – veel talent wordt geëtaleerd. Alleen al
dankzij de acteurs zijn ook diverse scènes in de tweede helft op zichzelf nog
altijd sterk.
Kan dit zelfde team niet gewoon nog eens samen aan de
slag, maar dan zonder van die Hele Grote Thema's aan te snijden? Voor een slim,
luchtig, levensecht drama dat niet vervalt in kluchtigheid of tranentrekkerij is
in Nederland altijd plek.