Terwijl de tekenfilms, poppen, mokken, tassen en andere parafernalia van Beertje Paddington een zekere irritatie kunnen opwekken, zijn de oorspronkelijke boeken van oud-BBC-cameraman Michael Bond eigenlijk heel charmant. Toch was er – zeker buiten Engeland – niet direct veel reden om hoge verwachtingen te koesteren over een film rond de oer-Britse beer.
Ruim vijftig jaar na verschijning van het eerste Paddington-boek is die film
er nu – een mix van 'live action' en computeranimatie – en zowaar: hij is
hartstikke leuk.
Het verhaal blijft in grote lijnen trouw aan de
verzinsels van Bond: het vriendelijke maar klunzige titelbeertje (met stem van
Ben Whishaw) is geboren in 'donker Peru', waar hij zijn ouders verloor en door
een tante op een boot richting Londen werd gezet. Daar kwam immers ooit een
vriendelijke ontdekkingsreiziger vandaan, die de beren Engels leerde en van die
lekkere marmelade achterliet.
Eenmaal in Londen wordt het beertje op
treinstation Paddington (vandaar z'n naam) ontdekt door de familie Brown.
Stijve vader Henry (Hugh Bonneville uit Downton Abbey) laat hem het liefst aan
zijn lot over; lieve moeder Mary (Sally Hawkins) stelt voor hem toch tenminste
tijdelijk onderdak te bieden. Intussen probeert een snode dierenopzetter (Nicole
Kidman) Paddington te vangen om hem tentoon te stellen in het museum.
Regisseur en coscenarist Paul King treft precies de juiste toon. De warmte en
milde humor van de boeken zijn intact gebleven maar ook effectief gemoderniseerd
, met wat meer absurdisme, slapstick, Britse zelfspot en zelfs
maatschappijkritiek, over de verkilde houding jegens vluchtelingen (als we zo'n
ontredderd weesbeertje met open armen kunnen ontvangen, waarom dan geen anderen
?).
Het verhaal wordt met veel visueel vernuft verteld; er zijn minstens
zo veel slimme beeld- als woordgrapjes, de animatie is vlekkeloos en de
kleurrijke decors zouden niet misstaan in een film van Wes Anderson. Ook de
acteurs begrijpen goed wat er van ze wordt verwacht: zelfs in de zotste
situaties behouden ze hun stiff upper lip.
In Engeland
ontstond wat ophef over de leeftijdkeuring van de film – er werd ouderlijk
toezicht geadviseerd wegens onder meer grof taalgebruik en seksuele referenties
. Onzinnig: er wordt één keer 'bloody' gemompeld en er is wat onschuldige lol
rond een als vrouw verklede man. Wel moet gezegd dat Nicole Kidmans Cruella De
Vil-achtige schurk voor de allerkleinsten best spannend kan zijn.