Aan de ambitie van de makers — coscenarist en regisseur is
Brad Bird, die furore maakte bij Pixar — heeft het niet gelegen:
geïnspireerd door de utopische toekomstvisie van oprichter Walt Disney verhaalt
Project T over tiener Casey Newton (Britt Robertson), een immer optimistische
jonge heldin die via een mysterieuze speld in de toekomst belandt. Daar
aangekomen ontdekt ze een sprankelende en zonovergoten stad, waar jet-packs en
reusachtige witte wolkenkrabbers het luchtruim domineren, en waar oorlog,
armoede en het broeikasprobleem voorgoed verleden tijd zijn.
Later
blijkt dat slechts een reclamespot voor Tomorrowland te zijn, zoals de stad van
de toekomst heet. Waarna Casey de wereld van de ondergang dient te redden, met
een beetje hulp van
George Clooney en een verbazingwekkend sterk en daadkrachtig Brits meisje.
Meer verklappen over de plot zou zonde zijn: niet voor niets hield Disney
jarenlang krampachtig geheim waar Project T nou precies over ging. En met een
heuse guerrillacampagne in de Nederlandse straten, waar het logo van de film op
stoeptegels werd gespoten, werd (tevergeefs) geprobeerd een hype rond het
mysterie te creëren.
Het is heden ten dage een gedurfde zet voor een machtige filmstudio als Disney: een groots opgezette avonturenfilm lanceren die op geen enkele wijze gebaseerd is op een bestaande superheldenfranchise of boekenreeks. Des te jammer dat Project T (in Amerika uitgebracht als Tomorrowland) op vrijwel elk vlak mislukt is.
Aan de andere kant: meer
duidelijkheid zou ook een hoop teleurstellingen kunnen voorkomen. Project T is
geen intelligente scifi-actiefilm boordevol vernuftige inventies en intrigerende
toekomstvisies, maar een uiterst braaf avontuur voor de hele familie. Met een
centrale boodschap die even infantiel als afgezaagd is: een sprankeltje hoop en
een dosis techno-positivisme is alles wat de mensheid nodig heeft om de
Apocalyps te voorkomen.
Dat simplisme is nog tot daar aan toe: het
zal de jongste kijkers, die duidelijk de doelgroep zijn, best kunnen bekoren.
Maar schadelijker is het totale gebrek aan inspirerende hoofdpersonages, die ook
nog eens weinig chemie met elkaar hebben. Het humanisme van
Steven Spielberg wordt node gemist, net als de charmante humor van de Back
to the Future-trilogie.
En ook technisch is er een hoop mis: de
montage is met name het eerste uur een gigantische bende, de muziek van
componist
Michael Giacchino volledig inwisselbaar en een aanzienlijk deel van de
special effects overtuigen niet. Enig lichtpuntje is Tomorrowland zelf, dat er
bij vlagen beeldschoon uitziet. Met dank aan het futuristisch amusements- en
museumcomplex Ciutat de les Arts i les Ciències in Valencia, dat dienst deed als
set.
Maar al met al is Project T vooral een lege huls: rijk aan
degelijke actiesequenties en conservatieve slapstick, arm aan ideeën.