Aangekomen op de plaats van bestemming blijkt het huis dat zij, Simone (Loes
Haverkort), van haar moeder heeft geërfd een bouwval. Sterker: het mag dan Le
petit paradis heten, het is compleet onbewoonbaar; er is geen elektriciteit en
geen stromend water. Het stel lijkt sowieso niet erg goed voorbereid: Frans
spreken ze nauwelijks, de kinderen zijn een blok aan hun been.
Maar
het moet gezegd: de verse expats Simone en Eric (Mark van Eeuwen) zitten niet
bij de pakken neer. Bij hun werkzaamheden krijgen ze hulp van Peter (Peter Paul
Muller), een gescheiden Nederlandse aannemer die al jaren in het pittoreske
Franse dorpje woont. ‘Je zult er geen spijt van krijgen,’ zegt Peter nadat ze
hun samenwerking met een ferme handdruk hebben bekrachtigd. De kijker weet wel
beter…
Rendez-vous is een verfilming van de gelijknamige
oestrogeenthriller van succes-schrijfster Esther Verhoef uit 2004 (325.000
exemplaren verkocht, genomineerd voor de NS Publieksprijs). Marjolein Beumer en
Dorien Goertzen verwerkten het tot een script, dat werd verfilmd door Antoinette
Beumer (De gelukkige huisvrouw, Loft, Jackie, Soof).
In de openingsbeelden van de thriller Rendez-vous wordt een man in de boeien geslagen en afgevoerd door de gendarmerie – vertraagd, om het enorme drama nog maar wat te benadrukken. Vervolgens springt de film zes maanden terug in de tijd en zien we dezelfde man en vrouw met hun twee kindertjes richting Frankrijk karren. Non non rien n'a changé, zingen Les Poppys op de geluidsband.
Rendez-vous
begint als een (trage) variatie op Help, mijn man is klusser! en Ik vertrek.
Naarmate de verbouwing langer duurt, krijgt Simone het echter steeds warmer van
Michel (Pierre Boulanger), een jonge, bloedmooie Franse bouwvakker, die ze
eerder al tegen het begeerlijke lijf was gelopen in de plaatselijke supermarkt.
Dan moet Eric ook nog terug naar Nederland, omdat zijn moeder ziek is – de
voorzienigheid speelt sowieso een belangrijke rol in Rendez-vous.
Er
zitten een paar machtige helikoptershots in Rendez-vous, maar die vallen net zo
uit de toon als de fijne muziek van Stromae (Alors on danse, Formidable en Tous
les mêmes natuurlijk, met rendez-vous in het refrein). Veel spannends gebeurt
er ook al niet; het handjevol clous wordt onderstreept en herhaald. Rendez-vous
moet het eigenlijk alleen hebben van de broeierige sfeer.