Al na enkele minuten is duidelijk waarom Hawke zijn goeroe zo graag met de
rest van de wereld wilde delen. Bernstein is een baken van rust en kalmte, die
in prachtige volzinnen oreert over de harmonische functie van muziek en de
noodzaak van het creëren. Een delicate man, wiens carrière als concertpianist op
vijftigjarige leeftijd ten einde kwam na een decennialange worsteling met
podiumvrees. En die al 57 jaar alleen in een klein appartement in New York woont
.
Op zijn best is Bernstein als we hem aan het werk zien als
pianoleraar. Hawke interviewt oud-studenten, en volgt hem als hij voor publiek
een aantal jonge muzikanten begeleidt. 'Laat je rechterhand meer zweven,' is één
van de tips die hij hun meegeeft. Maar vooral hamert hij op hun ademhaling.
Acteur Ethan Hawke (Before Sunrise/Sunset/Midnight) kampte enkele jaren met podiumvrees. Tot hij bij een etentje naast de Amerikaanse concertpianist/docent/mentor Seymour Bernstein (1927) kwam te zitten. Diens visie op de kunst (en het leven) bleek zo bijzonder dat Hawke besloot er een documentaire aan te wijden.
Over Bernstein zelf komen we niet alles te weten, omdat
Hawke zelden doorvraagt. Over zijn relatie op jonge leeftijd met een veel oudere
, rijke vrouw die zijn muzikale opleiding sponsorde, bijvoorbeeld. Of over zijn
zelfverkozen eenzaamheid. Maar het is ook begrijpelijk dat Hawke zijn vriend
niet onder drukt zet.
Wat overblijft zijn talloze levenswijsheden
— 'zonder vakmanschap bestaat kunst niet' — en Bernsteins onbegrensde liefde
voor de klassieke muziek. Prachtig is bijvoorbeeld de scène waarin hij in een
New Yorkse winkel een aantal nieuwe piano's test. Stuk voor stuk mooie
instrumenten, maar als Bernstein erop speelt hoor je plots het immense
kwaliteitsverschil.
De muziek staat voor Bernstein echter niet op
zich. In zijn levensfilosofie zijn de kunst en het leven hevig met elkaar
verweven. 'Het belangrijkste wat een docent voor zijn pupillen kan doen is
inspireren en aanmoedigen, niet alleen op het gebied van muziek maar in elk
aspect van het leven,' zegt hij dan ook op een gegeven moment. En dat straalt
hij zelf in elke scène uit.