Een zegen lijkt het eeuwige leven voor Adaline (Blake Lively) niet te zijn.
De enige die haar geheim kent is haar inmiddels bejaarde dochter. Verder durft
ze het niemand te vertellen, uit angst als freak aan allerlei medische
experimenten te worden onderworpen. Op haar hond en een blinde vriendin na
dwaalt ze moederziel alleen door haar eindeloze bestaan: om de tien jaar
verhuist ze naar een andere plaats.
Een vrouw die nooit veroudert
: het is zonder meer een uitdagende premisse, bedacht door scenarioschrijver J.
Mills Goodloe. En bovendien een geweldig uitgangspunt voor een existentieel epos
over het leven en de dood. Maar jammer genoeg is het magisch-realistische The
Age of Adaline vooral een mierzoet liefdesdrama geworden.
Want
natuurlijk is er die ene man die Adaline uit haar zelfverkozen isolement sleurt
: charmante miljonair en filantroop Ellis (Michiel Huisman, in zijn eerste grote
Amerikaanse filmrol). Al gaat dat niet van harte. Want Adaline gelooft
eigenlijk al lang niet meer in sprookjes: 'Liefde zonder samen oud worden
eindigt slechts in een gebroken hart.'
Arme Adaline Bowman. Sinds een bizar auto-ongeluk in 1937 – iets met onderkoeling en een blikseminslag – is ze fysiek geen dag ouder geworden. En dus gaat ze anno 2015 nog altijd als beeldschone blonde vrouw van 29 door het leven.
Maar Ellis is
anders. Jong en toch wijs, zorgzaam, ondernemend. En heel belangrijk:
intelligent. Want als 107-jarige heeft Adeline in de loop der jaren nogal wat
kennis vergaard. Maar ook met al die levenswijsheden wordt door de makers helaas
weinig gedaan. Adaline spreekt vloeiend Portugees en veegt de vloer aan met
haar schoonfamilie in een potje Triviant, maar dat is het dan wel wat diepgang
betreft.
Kleine lichtpuntjes zijn er wel: Blake Lively is met
haar tijdloze gratie fantastisch als het titelpersonage, en Harrison Ford speelt
zijn beste rol in jaren als Huismans vader. Bovendien verstaat regisseur Lee
Toland Krieger (Celeste and Jesse Forever, The Vicious Kind) op technisch gebied
zijn vak: met verve worden de verschillende tijdsperiodes, van kostuums tot
kapsels en make-up, tot leven gewekt.
The Age of Adaline had dan
ook, ondanks het zoete liefdesverhaal, met gemak een vermakelijke film kunnen
opleveren. Maar het teleurstellende slot en de irritant-uitleggerige voice-over
steken daar een stokje voor.