In handen van de meeste regisseurs – bijvoorbeeld die van Jess Franco, op
wiens Lorna, the Exorcist deze film losjes is gebaseerd – zou dit een heel
vunzig werkje zijn geworden, maar niet in handen van de Brit Peter Strickland.
Die eigende zich deze wereld van de Europese B-film toe voor een heel
persoonlijk en uiteindelijk ook melancholiek verhaal.
In 2012 brak
Strickland bij het festivalpubliek door met Berberian Sound Studio, een
heerlijke ode aan de Italiaanse horrorfilms van de jaren zeventig. Actrice
Chiara D’Anna, die in die film debuteerde, keert voor The Duke of Burgundy terug
in gezelschap van de Deense actrice Sidse Babett Knudsen, die we kennen als
premier Brigitte Nyborg uit de tv-serie Borgen.
D’Anna speelt Evelyn
, het slaafje, en Knudsen is Cynthia, de baas. Of toch niet… Regisseur
Strickland speelt virtuoos met onze verwachtingen en kantelt zo steeds het beeld
dat we van de vrouwen en hun relatie hebben.
Een wereld zonder mannen, waarin vrouwen in negentiende-eeuwse kostuums naar lezingen gaan over insecten waar niet alleen echte vrouwen in het publiek zitten, maar ook etalagepoppen. Een wereld van vooraf uitgeschreven rollen, waarin de ene vrouw de baas is en de ander haar slaaf, die af en toe gestraft moet worden als ze een taak niet naar behoren heeft uitgevoerd.
Hij slaagt er in de
wereld van de vrouwen, hoe kunstmatig en vreemd ook, tastbaar te maken.
Bijvoorbeeld tijdens de vele gedwongen wasjes van dameslingerie die we Evelyn
zien doen. In prachtige close-ups zien en horen we de zeepbellen uitelkaar
spatten. Het is zo fraai gefilmd (door cameraman Nic Knowland), dat we het
uiteenspattende zeepsop bijna kunnen voelen.
Het is een moedige stap
van Knudsen, die na het internationale succes van Borgen ongetwijfeld in
grotere producties terecht had gekund, dat ze voor haar eerste Engelstalige film
deze kleine, kunstzinnige film heeft gekozen. Waarschijnlijk zullen niet veel
mensen de film gaan zien, daarvoor schrikt – geheel onterecht natuurlijk – het
onderwerp te veel af, maar ze was perfect voor de rol.
Niet alleen
geloof je de natuurlijke autoriteit die ze voor deze rol moest hebben, ze geeft
haar personage ook de nodige kwetsbaarheid mee, die prima past bij het
genuanceerde beeld dat Strickland in zijn film wilde schetsen.