Soumission is de opvolger van La carte et le territoire, een met de Prix
Goncourt bekroonde, voor zijn doen milde metaroman over het kunstenaarschap (en
zichzelf) uit 2010.
Toen Houellebecq De kaart en het gebied in
september 2011 in Nederland en Vlaanderen zou komen promoten, was hij plotseling
'onbereikbaar' en 'ontraceerbaar'. Enige dagen nadat hij niet op zijn geplande
afspraken was verschenen, liet uitgeverij De Arbeiderspers weten dat Houellebecq
was opgespoord door zijn Franse uitgever Flammarion. De schrijver verkeerde 'in
goeden doen'; zijn afspraken zei hij 'te zijn vergeten'. Omdat hij een tijdlang
niet over telefoon of email beschikte, hadden daaropvolgende berichten over het
auteursbezoek hem niet bereikt.
Nooit werd duidelijk waar
Houellebecq precies was en waarom, maar nu is er een film, L'enlèvement de
Michel Houellebecq (die in de Nederlandse bioscopen wordt uitgebracht onder de
internationale titel The Kidnapping of Michel Houllebecq), waarin regisseur
Guillaume Nicloux opheldering verschaft over wat er in de week van zijn
vermissing is gebeurd. In eendrachtige samenwerking met Michel Houellebecq, die
zelf de hoofdrol speelt.
In het begin van de film is Houellebecq –
wijnslurpend, kettingrokend – te zien in zijn Parijse appartement, orerend over
de inrichting en over Mozart; we zien hem aan het werk, door de straten van
Parijs struinen en een praatje maken met een donkere vrouw. Het lijkt net een
slechte documentaire.
Dan wordt de schrijver enigszins klunzig
ontvoerd – als Hugo de Groot, maar dan in een groene kist – door de
mannetjesputters Mathieu (Nicourt, een martial arts-vechter in het dagelijks
leven), Max (Maxime Lefrançois, een bodybuilder) en Luc (Schwarz), in opdracht
van – ja, van wie eigenlijk? 20 duizend euro is de mannen in het vooruitzicht
gesteld; in afwachting van het losgeld raakt Houellebecq steeds vertrouwder met
zijn ontvoerders.
Ze praten over literatuur; over het verschil
tussen een roman en de werkelijkheid, over Auschwitz en de schrijver H.P.
Lovecraft, Europa en het einde van de democratie, en over Houellebecqs rol in
het publieke debat ('Dat is een pose,' zegt de querulant). Ze kijken naar
freestylebokswedstrijden, eten gezamenlijk, of roken samen een sigaretje. De
ontvoerders zeggen Houellebecq dat ze hem heel dapper vinden en bestellen een
piepjonge prostituee voor zijn verjaardag. Uit de radio klinkt het bericht dat
Al Qaida achter de ontvoering van Houellebecq zou zitten.
Deze
vermenging van waarheid, leugens en veronderstellingen maakt L'enlèvement de
Michel Houellebecq tot een uiterst vermakelijke film, die af en toe
herinneringen oproept aan het meesterlijke docudrama C'est arrivé près de chez
vous van Benoît Poelvoorde, Rémy Belvaux en André Bonzel uit 1992. Met veel
schrandere dialogen en verbluffend weinig actie. En waarschijnlijk meer leugens
dan waarheid, maar wat zou het.
Michel Houellebecq is geweldig als
zichzelf: charmant, cynisch, zeikerig, kwetsbaar, uitdagend, intrigerend, en
razend grappig. Nadat de Duitser Oskar Roehler zich vergreep aan
Elementarteilchen en Houellebecq zelf een potsierlijk sciencefictiondrama maakte
naar zijn La possibilité d'une île lijkt het toch nog goed te komen tussen de
schrijver en het medium film.
Het werd al breed uitgemeten in de media: 7 januari is Soumission verschenen, de nieuwe roman van de geniale Franse schrijver en beroepsprovocateur Michel Houellebecq, waarin Frankrijk anno 2022 een islamitische president heeft.