Lyokha (Aleksey Tryapitsyn) is postbode en haalt iedere dag met zijn bootje
aan de overkant van het meer de post, om die vervolgens in de buurt rond te
brengen. Hij leidt een simpel leven en kletst regelmatig wat met zijn buren, de
een is alcoholist, de ander zit in een diepe existentiële crisis. De meeste tijd
brengt hij echter door met de jonge Timka en diens moeder, op wie hij heimelijk
verliefd is. Hij helpt met zware klussen en neemt het jochie mee uit vissen.
Het hoofdpersonage is bezorger van het nieuws, geld en andere zaken, en doet
tevens dienst als praatpaal. Zo maakt hij elke dag kort deel uit van de
verschillende levens aan het meer. Via de flarden die we van die levens te zien
krijgen, wordt een treffend beeld geschetst van deze landelijke gemeenschap in
de schaduw van het moderne leven. Want het bestaan mag hier dan simpel zijn, het
is niet volledig afgesneden van de beschaafde wereld. Internet is niet aanwezig
, maar de mensen weten er wel van, en niet ver verwijderd ligt een moderne
lanceerbasis voor ruimteraketten. Dat laatste levert een paar prachtige,
surrealistische plaatjes op.
Die plaatjes zijn voor rekening van
Aleksandr Simonov, de cameraman die ook een paar geweldige films van Aleksey
Balabanov filmde. Met veelal statische shots maakt hij het meer, ondanks de
ontberingen van de bewoners, tot een paradijselijk plekje, met diepgroen gras,
glooiende heuvels en idyllische houten huisjes. En als Lyokha met zijn boot over
het water scheert is dat niet minder dan hypnotiserend. In combinatie met het
gebruik van voornamelijk niet-professionele acteurs die een versie van zichzelf
spelen en regelmatig improviseren, creëert Konchalovskiy een authentieke feel.
Gaandeweg de film begint Lyokha's ziel te dolen en sijpelt er wat magisch-
realisme de film binnen. Lyokha hallucineert, ziet opeens een grijze kat die er
niet is, en twijfelt over zijn plek in het universum. Hij lijkt zich te
identificeren met een vlieg die tegen het raam plakt en een mier die op een
strohalm meedeint op de wind. Onverklaarbaar gebonden aan een plek en niet
wetend wat er allemaal nog meer is. Terwijl op de achtergrond onopgemerkt een
raket de lucht in schiet.
Hoewel de film als geheel wel erg
bescheiden en ingetogen blijft, verveelt dit liefdevolle drama geen moment,
vooral dankzij het prima spel van de charmante hoofdrolspeler en de prachtige
plaatjes.
De 78-jarige Rus Andrey Konchalovskiy werkte in een ver verleden samen met Tarkovsky en was verantwoordelijk voor Hollywoodfilms als Runaway Train en Tango & Cash. Na het geflopte The Nutcracker in 3D (2010) keerde hij terug naar zijn geboorteland en maakte daar dit ingetogen drama met een magisch-realistische ondertoon, over een gemeenschap aan het Kenozero-meer.