Een beetje te ideaal soms. Maar dat is misschien vooral te wijten aan het feit dat regisseur Crystal Moselle zo veel vragen onbeantwoord laat. Zoals: bemoeide niemand zich met deze shut-ins die van hun vader hooguit een paar keer per jaar naar buiten mochten? Waarom zijn de oudste kinderen zo lang zo meegaand geweest? En vooral: waarom vonden de ouders het ineens prima dat Moselle het hele verhaal naar buiten bracht? Door die weinig kritische benadering krijg je soms het gevoel dat je naar een hoax zit te kijken, die meer door de kinderen wordt geregisseerd dan door de maakster.
Maar een
intrigerend verhaal is het zeker. Moselle raakte met de Angulo-kids in gesprek
tijdens een van hun sporadische uitjes naar de grote boze buitenwereld. Zo
beschouwden pa en ma New York, want die hadden hun kinderen liever op het
platteland opgevoed waar alles groen en rechtvaardig is. Maar daar was geen geld
voor. Vooral doordat pa weigerde te werken. Moeder was gecertificeerd docent,
dus die gaf de kinderen thuis les.