Isabelle en Gérard treffen elkaar in de verzengende hitte van Oost-Californië
, onder bizarre omstandigheden. Aanleiding is de zelfmoord van hun zoon Michael
, die hen in zijn afscheidsbrief verzocht om zes maanden later naar Death Valley
af te reizen. Want daar zal hij nog eenmaal verschijnen.
Met
tegenzin volgen ze dag na dag het schema dat Michael voor zijn dood voor hen
heeft uitgestippeld, langs alle toeristische hoogtepunten van de woestijnvallei
. Al wachtend kibbelen ze over hun stukgelopen huwelijk, hun schuldgevoel en hun
(on)geloof in het bovennatuurlijke. En Gérard wordt herkend door een irritante
Amerikaan, die hem om een handtekening vraagt, ook al weet hij niet precies wie
hij voor zich heeft. Waarop Gérard ondertekent met Bob De Niro.
In zijn vorige film The Kidnapping of Michel Houellebecq vermengde regisseur Guillaume Nicloux feit en fictie door schrijver Michel Houellebecq zichzelf te laten spelen. Een trucje dat hij min of meer herhaalt in Valley of Love, waarin Isabelle Huppert en Gérard Depardieu gestalte geven aan een gescheiden acteursechtpaar, genaamd Isabelle en Gérard.
Of Michaels brief een postume poging tot wraak of verzoening is, of dat hij
daadwerkelijk op aarde zal terugkeren, blijft lang in het midden. Maar de
afsluiting waarmee Nicloux uiteindelijk op de proppen komt is verre van
bevredigend. Zoals ook de aanvankelijk spannende hereniging tussen Isabelle en
Gérard langzaam doodbloedt onder de brandende zon.
Dat ligt
overigens niet aan de acteurs, die voor het laatst samen te zien waren in
Maurice Pialats Loulou (1980). Huppert is degelijk als altijd. En Depardieu, die
tussen alle schandalen en bezoekjes aan bevriende dictators door eindelijk weer
eens tijd had voor een interessante film, is zowaar voortreffelijk. Met zijn
lobbige voorkomen en droef-komische blik voegt hij de broodnodige humor toe aan
Nicloux' metafysische meta-drama.
Maar verder is Valley of Love voor
het overgrote deel zo leeg als de woestenij waarin het verhaal zich afspeelt.
Met als dieptepunt een volstrekt overbodige nachtscène waarin Gérard op een
tennisbaan door een misvormd meisje wordt toegesproken over de dood. Zoiets
hebben we al vaker gezien (bij David Lynch bijvoorbeeld), en vooral veel beter.